Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de plug-inhybride Renault Mégane E-Tech?

Hoofdredacteur Xavier Daffe vindt de Renault Mégane een aangename auto, zeker als Grandtour. Maar wat blijft er van die appreciatie over als je 100 kilogram aan batterijen toevoegt? Wat vindt hij leuk en wat jammer van de E-Tech?

34.775 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

De Renault Mégane E-Tech is een Plug-in Hybrid die een 91 pk sterke benzinemotor combineert met een 67 pk sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 160 pk. Helaas moet dit vermogen, dat nog niet zo lang geleden als sportief werd beschouwd, een batterij van meer dan 100 kg meetorsen. En daardoor stijgt het gewicht van deze familiale break tot ongeveer 1,7 ton. Neen, een RS is deze E-Tech niet. Maar is dat ook een probleem?

Leuk

Test Renault Mégane E-Tech - AutoGids

Door zijn stevige prijskaartje valt de Renault Mégane E-Tech niet binnen ieders budget. Deze plug-inhybride variant is zowat even duur als de even krachtige Mégane TCe 160, toch als je de basisuitrusting van de eerste vergelijkt met de genereuze RS Line van de tweede. Akkoord, de fiscale aftrekbaarheid is minder interessant, met respectievelijk 62% voor de turbobenzine tegenover 100% voor de stekkerhybride. Maar van dat voordeel kan niet iedereen genieten, natuurlijk.

En dat is jammer. Want deze E-Tech toont zich een aangename metgezel. In de eerste plaats profiteer je van de gekende basiskwaliteiten van elke Renault Mégane: echt rijcomfort en een mooi interieur. En in het geval van de door ons geteste Grandtour ook een bruikbaar koffervolume dat schommelt tussen de 389 en de 1.372 liter. De batterijen hebben overigens geen negatieve invloed op de bagageruimte.

Ook een pluim voor de automatische vierbak, die zijn werk naar behoren vervult. Akkoord, de souplesse van een automaat met klassieke koppelomvormer ontbreekt, maar het reactievermogen is er wel degelijk. En als de accu opgeladen is, blijkt het echt mogelijk om zo'n 40 kilometer op enkel elektrische energie te rijden, zonder je al te veel te moeten forceren. De pendelaar die minder dan 40 km van huis woont en de dubbele mogelijkheid heeft om thuis en op kantoor op te laden, zal de week kunnen doorkomen zonder een druppel benzine te verbruiken.

Jammer

Test Renault Mégane E-Tech - AutoGids 2021

Renault weet hoe ze chassis moeten maken en daarvoor hoef je geeneens een RS-sportmodel te hebben. Vooral het evenwicht tussen comfort en dynamiek is altijd al een van de sterke punten van Renault geweest. Maar die batterijen wegen, letterlijk en figuurlijk. Toegegeven, deze Mégane E-Tech blijft comfortabel engoed gedempt, de meeste oneffenheden worden daadkrachtig gefilterd. Maar tegen de extra massa heeft het onderstel weinig verhaal. De E-tech gaat rollen in de bochten en de remmen kreunen als je ze te lang op de proef stelt. Van de levendigheid die we van Renault kennen, blijft niets over. Bovendien is die massa nutteloos als de batterijen niet opgeladen zijn. En dan gaan de prestaties drastisch naar beneden en loopt het verbruik sterk op.

Dus?

Deze Mégane E-Tech Plug-in Hybrid is alleen zinvol voor wie kan profiteren van zijn maximale fiscale aftrekbaarheid. Het is een auto op maat van de Belgische fiscus, want eigenlijk ben je beter af bij de klassiek aangedreven versies. Als particulier dan toch. Dan zou ik die 5.000 euro die je bijbetaalt voor de stekker eerder investeren in een motorfiets of een youngtimer, in de plaats van toe te geven aan de zogeheten greenwashing.

Foto's : Julien Mahiëls

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

NIEUWSBRIEF