Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Mégane R.S. Trophy-275

Als je de erg exclusieve R even buiten beschouwing laat, is de R.S. 275 Trophy de snelste Mégane ooit. En toch heeft de Belgische invoerder een deel van de pret bedorven. Dat vraagt om uitleg.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De motor van deze Trophy is de drukgevoede tweeliter met indirecte injectie die 265 pk ontwikkelt in de basis-R.S., maar waarvan het vermogen hier werd opgevoerd tot 275 pk. Gekoppeld aan een perfect gespreide manuele versnellingsbak met zes verhoudingen drukt de viercilinder zich optimaal uit ongeacht het toerental en pakt hij uit met een karakter dat over heel het toerentalbereik dermate rond is dat je bij normaal gebruik eigenlijk nauwelijks hoeft te schakelen. Het geheel rust op het uitstekende onderstel van de basis-Mégane R.S. In België moet de Trophy bij ons stellen met Bridgestone Potenza RE050A-banden van 19 duim. Niet dat die slecht zijn, maar ze maken het niet mogelijk om de kwaliteiten van het onderstel naar een hoger niveau te tillen. Ze hebben het trouwens wat moeilijk om het potentieel van het motor-versnellingsbakgeheel op een efficiënte manier op de grond te krijgen, hoewel een sperdifferentieel (van GKN) standaard is.

Dat de trekkracht beter kan - wanneer allebei de wielen doorslippen, brengt een sperdifferentieel geen zoden aan de dijk - verklaart wellicht voor een deel de vrij matige tijden bij onze prestatiemetingen. Maar as such is de R.S. 275 Trophy al te duchten. Dat is met name te danken aan zijn onverwoestbare voortrein die zonder morren alles incasseert, en aan zijn sperdifferentieel, dat maakt dat je laat en al remmend de bocht in kunt duiken, waarbij de auto als vanzelf zijn neus naar binnen duwt. Een weinig courant fenomeen, dat je eerst onder de knie moet krijgen om het optimaal te benutten. Het is een beetje tegennatuurlijk, maar het werkt wel. En wat is het plezierig...

Tijdens deze test stak een lichte frustratie de kop op doordat onze auto verstoken was van de twee elementen die het weliswaar zo al uitzonderlijke onderstel van de Mégane R.S. Trophy naar een nóg hoger niveau zouden tillen: de regelbare Öhlins-schokdempers en de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Allebei zaken die standaard zijn op de erg dure en zeldzame R-versie, maar niet beschikbaar zijn op deze Trophy, tenminste niet in België - in Frankrijk kun je ze bijvoorbeeld wel bestellen. Een vreemde keuze, al moeten we erkennen dat deze supersnelle Mégane zich zo ook al onderscheidt als het op nauwkeurigheid en efficiëntie aankomt.

U kunt de volledige test van de Renault Mégane R.S. Trophy-275
nalezen in AutoGids 907 van 6/8/2014.

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Geschreven door op

De concurrenten