Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Scénic 1.3 TCe: Nieuw tijdperk

De Scénic is het eerste model van de Renault-groep dat mag uitpakken met de volledig nieuwe 1.3 TCe, een samen met Daimler ontwikkelde motor die geleidelijk aan de bekende 1.2 TCe zal vervangen.

30.025 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het concept

De nieuwe 1.3 TCe is om meer dan één reden een strategische motor. Hij verschijnt niet alleen net wanneer de diesel in vrije val verkeert, maar heeft ook een op zijn zachtst gezegd ambitieus carrièreplan achter de hand. Binnen de gamma’s van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi mikt hij naast het C-segment namelijk ook op het B-segment (Captur) en het D-segment (Espace, Talisman), en bovendien heeft hij ook nog ambities bij Mercedes (waar hij al te vinden is onder de motorkap van de nieuwe A-Klasse) en bij bepaalde Chinese constructeurs (zoals SAIC).

De 1.3 TCe vormt de aanzet voor een volledig nieuwe motorenfamilie. Deze ‘HR13’ werd namelijk ontwikkeld met een groot evolutiepotentieel, zowel in de tijd als in het aantal afgeleide versies. Zo gaan zijn ontwerpers ervan uit hij aangepast kan worden voor alle modellen van de groep Renault-Nissan (en bij uitbreiding dus ook voor de toekomstige Mitsubishi-modellen) en voor de ‘compacte’ Mercedessen. De Daimler-groep was overigens verantwoordelijk voor de ontwerp van het onderblok.

Wat er verandert

Hoewel de codenaam van deze 1.3 volgt op die van de 1.2 TCe (HR12), gaat het hier om een volledig nieuwe krachtbron. Zijn identieke cilinderhartafstand is louter het gevolg van de noodzaak om de productietools van de Spaanse fabriek in Valladolid opnieuw te kunnen gebruiken. De nieuwe motor maakt gebruik van aluminium in plaats van gietijzer voor een lager gewicht en een compacter ontwerp. Oké, de 1.3 heeft nog wel een paar onderdelen gemeen met de 1.2, zoals de oliefilter, maar dat is vooral met het oog op de aftersales.

De HR13, die debuteert in de Scénic en Grand Scénic, doet een beroep op de allernieuwste technologieën, zoals een centrale directe injectie met een druk van 250 bar, een elektrisch bediende overdrukklep voor de turbo of een plasmacoating op de cilinders (zoals in de Nissan GT-R) om de wrijving te verminderen. Ook aan de distributie werd veel aandacht besteed, met roltuimelaars voor de bediening van de kleppen. Uiteindelijk zorgde de keuze voor een volledig aluminium blok voor een gewichtsbesparing van 8 kilo. De eveneens van aluminium vervaardigde cilinderkop is driehoekig om minder materiaal te gebruiken en het uitlaatspruitstuk is erin geïntegreerd om het geheel sneller op bedrijfstemperatuur te doen komen.

 

Hoe hij rijdt

De 1.3 TCe krijgt drie vermogensversies (115, 140 en 160 pk), die onderling alleen verschillen door hun elektronische afstelling. Toch hangt aan elke motorversie een ander kostenplaatje, omdat de versnellingsbak, de randorganen en de remmen worden afgestemd op het vermogen. In zijn instapversie ontwikkelt de nieuwe TCe 115 pk, net zoals zijn voorganger, maar hij levert wel een hoger koppel (van 220 in plaats van 190 Nm). De cijfers voor de tussenversie bedragen 140 pk en 240 Nm, wat 10 pk en 35 Nm meer is dan de oude 1.2 TCe 130. Het gamma wordt bekroond met een volledig nieuwe versie van 160 pk en 260 Nm (of 270 met de EDC-bak).

In de praktijk leveren de Scénic TCe 140 en 160 behoorlijk verbazingwekkende prestaties. Zo hernemen ze met gemak vanaf de laagste toerentallen, ondanks hun beperkte cilinderinhoud. Een groot verschil met de 1.2 TCe, waarmee je soms moest terugschakelen naar eerste om de inertie te overwinnen, of met de recente 1.5 TSI van Volkswagen (150 pk), die minder alert is. Deze vitaliteit is overigens nooit overdreven en gaat gepaard met een uitstekende demping van trillingen. Alleen jammer dat de schakelwegen van de manuele versnellingsbak wat lang zijn en de vergrendelingen beter kunnen. Verwacht qua verbruik zeker niet de zuinigheid van een dCi, maar toch weet de nieuwe TCe ook op dit vlak te verrassen, met een gemiddelde na een gemengd parcours van 7,9 l/100 km voor de TCe 140 en 8,7 voor de TCe 160 (Grand Scénic). Tot slot geven we graag nog mee dat onze voorkeur uitgaat naar de 140 pk-versie, die ronder en alerter is, en minder luidruchtig onder belasting.

Budget/uitrusting

De prijzen voor de TCe 115 beginnen bij 22.125 euro voor de korte versie; voor de Grand Scénic spreken we over minstens 25.225 euro. Voor de TCe 140 moet je daar zowat 3.000 euro bij tellen (in de wetenschap dat je daar ook meer uitrusting voor in de plaats krijgt aangezien deze motorversie enkel in een hoger afwerkingsniveau te krijgen is); voor de 160 pk-versie (beschikbaar vanaf de Bose-uitvoering) is dat zelfs 7.000 euro. Of hoe een eenvolumer een luxeproduct kan worden…

Concurrenten

We gaan de rivalen voor de Scénic en Grand Scénic hier niet meer voorstellen, daarvoor zijn het er te veel. Allemaal hebben ze hun kwaliteiten inzake moduleerbaarheid of comfort. We denken bijvoorbeeld spontaan aan de Citroën C4 Spacetourer en het VW-duo Touran/Golf Sportsvan, modellen die kunnen rekenen op moderne benzinemotoren, zoals de 1.6 THP 165 bij PSA of de recente 1.5 TSI bij Volkswagen.

Ons verdict

De 1.3 TCe is niet alleen veelbelovend op papier, maar komt zijn beloften ook na in de praktijk. Hij bewijst dat de comeback van benzinemotoren ten nadele van diesels gegrond is, en niet alleen omwille van het aangenamere karakter. De doelstelling voor deze viercilinder, die een sleutelrol gaat spelen in het motoraanbod van de Alliantie, is een productie van meer dan een miljoen exemplaren per jaar. Dat is op zich al een succes…  

  • Gewillige en stille motor
  • Algemeen comfort
  • Verbruik ten opzichte van 1.2 TCe
  • Bediening manuele versnellingsbak
  • Gebrekkige steun voorstoelen
  • (Nog) geen partikelfilter

Geschreven door op

De concurrenten