Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Scénic 1.7 BluedCi 120: minder hol

Na de komst van de uitstekende 1.3 TCe vorig jaar, zijn de diesels nu ook vernieuwd. Nu is het een 1.7 dCi van 120 pk als instapdiesel, die de oude 1.5 vervangt.

28.925 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat er verandert

Na de benzines gaan nu de diesels bij Renault op de schop. Met 120 pk dachten we dat de instapdiesel van de Scénic een zoveelste herwerkte versie zou worden van de 1.5 dCi. Dit is echter niet het geval, Renault heeft er de voorkeur aan gegeven om een geknepen versie van zijn nieuwe 1.7 dCi te introduceren. Er is nog een versie met 150 pk die de 1.6 dCi van 130 pk vervangt. Concreet stoot deze nieuwe motor minder uit, terwijl hij tegelijk de prestaties verbetert en vooral meer rijplezier belooft.

Wat er nieuw is in de praktijk

Concreet zijn de voordelen voor de 1.7 dCi vergeleken met de oude 1.5 talrijk: naast de 5 extra pk’s neemt het koppel toe met 40 Nm voor een totaal van 300 Nm terwijl het maximum koppel ook 250 tpm vroeger beschikbaar is.

Onderweg is dit extra vermogen welkom, de 1.7 dCi is zowel minder hol dan zijn voorganger als krachtiger bij lage toeren. De versnellingsbak moet dus niet bediend worden om de auto te doen hernemen, vooral in de stad. We merken ook op dat de versnellingsbak perfect gespreid is, waardoor de motor zichzelf mooi kan uitdrukken. Het nadeel: de toeren lopen hoog op op de snelweg, waardoor het geluidsniveau aan boord ook hoger wordt.

Op vlak van verbruik is de Scénic natuurlijk geen vedergewicht (meer dan 1,5 ton). Onze test resulteerde in een gemiddelde van 6,9 l/100 km waarvan de meeste kilometers op de snelweg werden afgereden. Interessant, maar uiteindelijk niet zo ver van de 8 l/100 km achter het stuur van een Grand Scénic 1.3 TCe 160 van een paar maanden geleden…

Ons verdict

Met zijn nieuwe 1.7 dCi geknepen tot 120 pk komt de Scénic sterker terug en biedt hij een beter niveau van prestaties en rijplezier. Vooral bij lage toeren waar het verschil met de oude 1.5 dCi enorm is. De minpuntjes? Alles hangt af van het gebruik. Want met een meerprijs van €4200 bovenop de 1.3 TCe van 115 pk moet men zich de vraag stellen of deze diesel wel goedkoper uitkomt, zeker met de literprijs van diesel die tegenwoordig hoge toppen scheert. Voor de meerderheid van de normale gebruikers zal de 1.3 TCe zonder twijfel een betere keuze zijn, enkel en alleen om financiële redenen. Tenzij u meer dan 40.000 km per jaar rijdt, wat niet heel vaak voorkomt.

In dit artikel : Renault, Renault Scénic

Geschreven door op