Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De redactie ongefilterd - HD over de stempel van Vidal

Geschreven door Hans Dierckx op 25-05-2022

AutoGids-redacteur Hans Dierckx heeft eens goed naar de volgende Renault Scénic gekeken en vindt dat er iets aan schort.

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Hans Dierckx. De AutoGids-redacteur heeft het over de nieuwe stijlrichting van Renault, die hem aan iets doet denken.

Vorige week was ik in Vélizy, in het ontwikkelingscentrum van Peugeot ten zuidwesten van Parijs, om er achter gesloten deuren naar een nieuw model te gaan kijken dat eind juni aan de wereld getoond zal worden. Het wordt zowat het laatste dat nog getekend en afgeklopt is onder de bevoegdheid van hoofdontwerper Gilles Vidal (foto). Hij is verantwoordelijk voor de volledige huidige generatie Peugeots, maar is sinds 2 jaar bij Renault aan de slag.

Eveneens vorige week onthulde Vidal enkele kilometers verderop de Scénic Vision-conceptauto, zijn studiemodel dat de kiem draagt van een verse vormtaal voor zijn nieuwe werkgever. De voorbode bovendien van een reeks productiemodellen die Vidals stempel zal dragen, de nieuwe Scénic voorop. Tegen 2024 gaat die gereed zijn; de weg van de tekentafel naar de straat is nu eenmaal lang.

3008 bis

Maar wat vooral opvalt: Vidals stempel is wel heel erg zichtbaar. Sterker nog, de toekomstige Scénic lijkt op een van Vidals succesnummers van bij Peugeot, de huidige 3008. De scherpe paneelbehandeling, het aluminium accent op de D-stijl en de naar beneden wijzende led-strook aan weerszijden van de voorbumper, zelfs tot in de details herkennen we zijn handtekening van bij Peugeot.

Eigenlijk hoort dat niet. In een restaurant is het bijvoorbeeld net goed wanneer een nieuwe chef-kok met enige renommee zijn eigen accent legt, net zoals je van een dure voetballer verwacht dat die zijn balgoochelkunsten meebrengt naar zijn nieuwe club. Maar in de autosector geldt dat een goede ontwerper eigenlijk geen signatuur heeft. Hij staat ten dienste van zijn merk, geeft de marsrichting aan en zorgt ervoor dat de beste ideeën tot een coherent en productierijp geheel gesmeed worden. Maar zijn persoonlijke vingerafdruk mag je er niet aan zien.

LEES OOK Officieel: Renault Scénic Vision - productieversie in 2024

Zonder vingerafdrukken

Grote ontwerpers als Patrick Le Quément, Giorgetto Giugiaro, Chris Bangle of Luc Donckerwolke hebben allen meerdere werkgevers gehad. Telkens verstonden zij de kunst om de stijl van het huis een bepaalde en karakteristieke richting uit te sturen, echter zonder dat je in het eindresultaat de hand van de meester herkende.

Le Quément was tussen de jaren 90 en 2000 hoofdontwerper van Renault en installeerde er een creatieve machine die het merk een uniek gezicht gaf, denk aan de tweede generatie van de Mégane en de Clio, allebei met dat wulpse kontje, en die experimenteerde met nieuwe autosoorten, zoals de Scénic.

Die spitsvondige Scénic van weleer wordt nu omgebouwd tot een ordinaire dertien-in-een-dozijn-SUV zoals je die bij ongeveer alle fabrikanten ziet, inclusief brutale muil en scherpe snit. Een 3008 bis dus, en daarmee toont Gilles Vidal niet dezelfde progressiviteit als in zijn succesvolle passage bij De Leeuw. De Renault van morgen, dat moet wat anders zijn dan de Peugeot van vandaag.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten