Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Talisman 1.8 TCe: Bedankt, WLTP

Geschreven door Jalil Chaouite op

Onder invloed van de nieuwe uitstootnormen ruilt de Talisman de 1.6-turbo op benzine uit de Clio R.S. in voor de 1.8 TCe uit de Mégane R.S. Daarmee wint hij 25 pk en 40 Nm. Maar is dat ook voelbaar?

Prijs
NB

Het concept

Ga er maar aanstaan: eind 2018 als mainstreamconstructeur nog een vierdeursberline op de markt brengen met een vrij krachtige benzinemotor, op een moment dat het op de markt al SUV is wat de klok slaat, en iedereen de mond vol heeft van de elektrische auto. Nochtans is dat de uitdaging die Renault heeft aangegaan door zijn Talisman opnieuw een krachtige benzinemotor aan te meten, die ditmaal wel voldoet aan de jongste uitstootnormen (Euro 6d-Temp). En de brave vierdeurs ziet de zaken groots, want hij kiest voor de 1.8 TCe uit de sportieve Mégane R.S., zij het dan in een aangepaste variant van ‘maar’ 225 pk. Motorsturing, turbo en injectoren zijn specifiek voor deze versie, maar 90 procent van de motor is identiek.

Wat er verandert

Nochtans kunnen we niet zeggen dat deze nieuwe motor de rijervaring compleet verandert. De viercilinder is allesbehalve extravert, maar moet het eerder hebben van zijn veelzijdige karakter. Absoluut gezien zijn de prestaties er wel – met een tijd van 7,6 seconden voor de sprint naar 100 km/u en een topsnelheid van 240 km/u – maar qua temperament brengt deze motor niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. De 1.8 TCe heeft een behoorlijke reserve, maar ook niet meer dan dat, hij klinkt banaal (ondanks het feit dat zijn stem kunstmatig versterkt wordt) en hij klimt niet bepaald opwindend in de toeren. Iets gelijkaardigs geldt voor de gerobotiseerde EDC7-bak: die is vooral zacht eerder dan supersnel.

Hoe hij rijdt

Alles bij elkaar genomen is dat een beetje jammer, zeker omdat het schitterende onderstel van deze Talisman kan rekenen op de vierwielsturing 4Control, die hem verbluffend efficiënt maakt. Dankzij deze technologie is deze grote berline in staat tot onbetamelijke bochtsnelheden en duikt hij met gemak naar de binnenkant van de bocht. Rijplezier gegarandeerd dus... ware het niet dat de bestuurder uiteindelijk niet echt betrokken is bij het verhaal, aangezien het allemaal haast té makkelijk gaat. Op dat vlak doet die andere Franse grote middenklasser, de Peugeot 508, toch beter...

Maar misschien zijn we nu wel wat te streng, en in elk geval moeten we erkennen dat de onderstelspecialisten er goed in geslaagd zijn om het hoge gewicht van de Talisman (1.610 kilogram leeg) keurig te camoufleren. Uiteindelijk laat deze auto zich nog het beste appreciëren bij een vlotte, maar ontspannen rijstijl. Wel blijkt de schokdemping het moeilijk te hebben met kleine oneffenheden in het wegdek (de negentienduimvelgen helpen op dat vlak natuurlijk niet echt). Die kritiek geldt zelfs in Comfort-modus, waar de Talisman wat meer gaat deinen, maar schokken uiteindelijk even droog doorgeeft. De Sport-modus is dan weer zijn naam waardig en alleen geschikt voor wie er vol tegenaan wil gaan. Je boet in deze stand voelbaar in aan ophangingscomfort en krijgt een bijzonder agressieve respons van het gaspedaal voorgeschoteld. Gelukkig bestaat er ook nog een Neutral-modus, die zijn best doet om koetswerkbewegingen zo goed mogelijk in te tomen zonder te stug te worden.

Budget

Samen met deze 1.8 TCe doet ook een nieuw uitrustingsniveau zijn intrede: de S-Edition, die zowel beschikbaar is voor de vierdeurs als voor de Grandtour. Deze versie onderscheidt zich uiterlijk door zijn specifieke achttien- of negentienduimvelgen, zwarte buitenspiegelkappen en logo’s op het koetswerk, terwijl ze binnenin recht geeft op een lederen bekleding met rode stiknaden en aluminium pedalen. Renault hoopt op die maatregelen de interesse voor zijn Talisman opnieuw aan te zwengelen – met 104.000 verkochte exemplaren tot nog toe heeft het model het zeker niet slecht gedaan. Het interieur zelf is overigens identiek aan dat van de andere versies, met al het goede en het minder goede dat daarbij hoort. Inclusief het R-Link 2-multimediasysteem, dat ergonomisch geen hoogvlieger is en bovendien verschrikkelijk traag reageert.

Ons verdict

De Renault Talisman 1.8 TCe 225 krijgt een eervolle vermelding voor zijn aangename weggedrag, maar hij laat te veel steekjes vallen om hem tot een absolute aanrader in deze categorie te maken, niet het minst qua comfort en ergonomie. Dat zou toch niet mogen voor een auto die minstens 36.975 euro kost.

  • Plezierig onderstel (4Control)
  • Zachte gerobotiseerde versnellingsbak
  • Behoorlijke reserve 1.8 TCe
  • Droge ophanging
  • Wat karikaturale rijmodi
  • Ergonomie en alertheid R-Link 2

In dit artikel : Renault, Renault Talisman

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker