Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Arkana E-Tech Hybrid - beter dan de benzine?

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

Met de Arkana hoopt Renault een graantje te kunnen meepikken van het succes van de coupé-SUV. Maakt de E-Tech Hybrid – een zelfladende full hybrid – een even goede beurt als de klassieke benzinevarianten?

32.850 €

Concept

Het concept van de coupé-SUV legt de Duitse premiummerken geen windeieren, en dat is ook Renault niet ontgaan. Vandaar dat het in de zomer van 2021 de Arkana uitbracht in West-Europa (Rusland kende het model al langer, al loopt onze versie technisch niet helemaal gelijk). En het is niet moeilijk te zien waar de ontwerpers de mosterd gingen halen: het zijaanzicht van de Arkana lijkt wel een blauwdruk van het profiel van een BMW X4 of Mercedes GLC Coupé.

Binnenin is de bestuurderspost dan weer duidelijk verwant aan die in de Captur – wat niet verwonderlijk is, aangezien ‘onze’ Arkana zijn technische basis ging lenen bij dat model. Ook de 9,3 duim grote multimediacluster is van de partij, net als de digitale instrumenten. Het is een al bij al aangename omgeving, en stuur en bestuurdersstoel zijn voldoende verstelbaar om snel een goede rijhouding te kunnen vinden.

Achterin is het goede nieuws dat de aflopende daklijn niet al te veel afbreuk doet aan de hoofdruimte, zodat het daar ook voor volwassenen of pubers nog goed zitten is. Plaats voor de benen is er in elk geval genoeg. En ook de koffer is ruim: de E-Tech Hybrid moet op papier weliswaar 33 liter inleveren ten opzichte van de benzine-Arkana’s (480 tegenover 513 liter), maar dat verlies zit hem voornamelijk in het verdwijnen van de ruimte onder de vloer en is in de praktijk dus niet al te storend.

De plaats onder de koffervloer wordt in deze Arkana E-Tech Hybrid namelijk ingepalmd door de elektrische componenten van het hybridesysteem. Dat combineert een atmosferische 1.6 met Atkinson-cyclus en 95 pk met een elektromotor van 49 pk en een starter-generator van 20 pk, om in totaal uit te komen op 145 pk. De motoren zijn met elkaar en de voortrein verbonden door een gerobotiseerde vierbak met klauwkoppelingen, zoals in de autosport.

2021 Renault Arkana E-Tech Hybrid

Rijgedrag

Even zacht rijden als een Captur doet de Arkana niet: net als in de wegtest van de TCe 140 moesten we vaststellen dat bepaalde wegoneffenheden al eens tot trillingen of droge reacties kunnen leiden. Maar je leert er snel mee leven, en bovendien is het voor de goede zaak, want de stuggere schokdemping weet koetswerkbewegingen netjes in te dijken. Voeg daar een goed afgesteld stuur en een snedige voortrein aan toen, en deze Arkana staat borg voor flink wat rijplezier op bochtige wegen.

Alleen is zo’n dynamische aanpak misschien niet de favoriete rijstijl van het aandrijfgeheel in deze E-Tech Hybrid. Ongeacht de gekozen rijmodus duurt het dan vaak net iets te lang eer de bak de juiste versnelling heeft gevonden – en als de auto net aan het cruisen was in elektrische modus op het moment dat je plots het gas wegtrapt, krijg je er nog een brutale schok bovenop. Zelf ingrijpen is niet mogelijk, want de pook heeft geen manuele stand en schakellepels ontbreken.

De prestaties zijn niet verpletterend, maar wel toereikend, met hernemingen die pittiger verlopen dan de matige acceleratietijd (10,8 seconden voor de sprint van 0 naar 100) doet vermoeden. Voor de Autobahn-liefhebbers: weet dat deze hybride Arkana het al bij 175 km/u voor bekeken houdt, terwijl de benzineversies allemaal doorgaan tot meer dan 200 km/u.

Hoe dan ook komt dit aandrijfgeheel het beste tot zijn recht bij een vloeiende en anticiperende rijstijl. Van een rustigere rechtervoet maakt de sturing dankbaar gebruik om zoveel mogelijk de elektrische aandrijving aan het werk te zetten, en dat loont aan de pomp: op een niet al te veeleisend testparcours kwamen we uit op een gemeten testverbruik van 5,0 l/100 km.

2021 Renault Arkana E-Tech Hybrid

Verdict

Ook als E-Tech Hybrid ontpopt de Renault Arkana zich als een prettig sturende coupé-SUV, die bovendien praktisch ingesteld blijft.  Maar tenzij het om een bedrijfswagen gaat en de lagere CO2-uitstoot van deze hybride uitvoering keuzebepalend is, zouden we toch eerder naar de TCe 140 neigen: die is niet alleen minder duur, maar past ook beter bij de sportievere rijstijl waartoe het onderstel van deze coupé-SUV zeker uitnodigt.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Werner Van Kerckhoven (@wernerautogids)

  • Zuinig aandrijfgeheel
  • Prettig sturend
  • Binnenruimte en koffer
  • Reacties aandrijfgeheel bij sportieve rijstijl
  • Geen schakellepels of manuele stand
  • Stugge onderstelreacties op slecht wegdek

In dit artikel : Renault, Renault Arkana

Eindredacteur AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker