Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Renault Twingo SCe 70

Renault heeft flink wat deining teweeggebracht in het segment van de kleine stadsauto's: de nieuwe Twingo maakt op heel wat vlakken de tongen los, niet het minst door zijn technische lay-out.

11.550 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De nieuwe Twingo is een zeer compacte auto geworden: met net geen 3,60 meter is hij 10 centimeter korter dan zijn voorganger. De wielbasis van niettemin bijna 2,50 meter wijst erop dat de overhangen vooren achteraan zeer beperkt blijven. De afwezigheid van een motor voorin betekent dat er geen steekassen zijn die de draaihoek van de voorwielen kunnen beperken, en het resultaat is verbluffend: doordat de helemaal gedraaide voorwielen op de koop toe een beetje gaan 'hangen' naar de binnenkant van de bocht, bedraagt de draaicirkel tussen stoepen slechts 8,69 meter en dat is zomaar eventjes 1,4 meter minder dan bij zijn voorganger. Omdat de motor achterin zit, kan de achterbank wel niet meer verschoven worden, zoals bij de vorige generaties. De driecilinder achterin is steeds van Renault-origine en drinkt benzine - van een diesel is voorlopig geen sprake. Je kunt hem met of zonder drukvulling krijgen en in dat laatste geval is hij ook iets groter: 999 cc tegen 898. De turbomotor is met zijn 90 pk (tegen 71) een stuk krachtiger, maar het (veel) hogere koppel zit ook iets hoger in de toeren. Beide motoren liggen sterk gekanteld, om niet te veel aan bagageruimte te verliezen. Dat vergde aanzienlijke aanpassingen aan het cilinderblok, de cilinderkop en de randorganen.

Aandrijfgeheel: 118/160

Het kleine driepittertje doet zijn best en klinkt ook vrij aangenaam, tenzij bij lange ritten op de snelweg of als hij nog koud is (trillingen). Met 71 pk mag je geen wonderen verwachten, maar de eenliter geeft blijk van een erg goede soepelheid, een belangrijk wapen in de stad. Schakelen gaat goed, de spreiding zou korter moeten. Het verbruik hangt af van je rechtervoet: de Twingo verbruikt het minst als je wat geduld hebt en op zijn soepelheid rekent. Het rijbereik voldoet.

Wegligging: 123/160

In de stad is de Twingo in zijn sas. Je moet wel wat aan het stuur draaien, maar de auto is bijzonder wendbaar en vlot genoeg om als een wezel overal door te schieten. Op de snelweg wordt het anders: de voortrein voelt wat zweverig aan, het stuur vager. Driften is er ondanks de achterwielaandrijving ook niet bij: de elektronica waakt en de power ontbreekt. Sowieso is de Twingo veilig onderstuurd afgesteld. De trekkracht is goed en de remmen kwijten zich behoorlijk van hun taak.

Veiligheid: 142/200

Dat de Twingo geen vijf sterren haalt bij de nieuwste (en strengere) EuroNCAP-testen, is geen ramp: bij dergelijke autootjes is het gewoon heel moeilijk (en dus ook heel duur) om de voetgangerveiligheid op een hoog peil te brengen en veel rijhulpsystemen in te bouwen. Qua actieve en passieve voorzieningen zit de Twingo gewoon in de betere middenmoot van zijn klasse. Het zicht vooruit is zeer goed, schuin achteruit wat minder. De koplampen hadden wat krachtiger gemogen.

Comfort: 141/200

Met bulten en putten heeft de Twingo niet al te veel last, hoewel hij vrij stug is afgeveerd. De motor hoor je, maar het geluid is vrij sympathiek. Rijhouding en ergonomie zijn behoorlijk. De voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteun zitten goed, op de achterbank is het wat minder, zowel qua plaatsaanbod als wat zitcomfort betreft. De airco (een optie behalve op het duurste uitrustingsniveau) doet haar werk naar behoren, de verluchting eveneens. Achteraan zijn er slechts uitklapvensters.

Functionaliteit: 114/160

Instappen gaat vlot voorin, achterin is het iets moeilijker door de smalle deurtjes, die gelukkig wel ver openzwaaien. Er is praktisch gedacht bij de inrichting van de Twingo. De afwerking oogt vrolijk, maar is wat plastiekerig, wat leidt tot enkele kraakjes. De koffer is heel vlot toegankelijk, de laaddrempel is vrij hoog, maar je hebt een vlakke vloer en kunt de stand van de achterbankleuning aanpassen. Ook de leuning van de passagiersstoel kan neergeklapt worden.

Budget: 83/120

De Twingo heeft normale onderhoudsintervallen. Voor heel wat interventies kan de achterin weggemoffelde motor wegkantelen, zodat hij niet gedemonteerd hoeft te worden - dat scheelt qua werkuren. De instapprijs is aantrekkelijk, maar als je je Twingo goed uitgerust en ietwat gepersonaliseerd wil, kan de rekening met enkele duizenden euro's oplopen. De optietarieven zelf zijn gelukkig niet overdreven. Over de inruilwaarde van deze nieuweling kunnen we nog niet zo veel zeggen.

Besluit: 720/1000

Net als de eerste generatie doet de nieuwe Twingo weer de hoofden draaien. Hij lijkt net genoeg op marktleider Fiat 500 om een graantje van zijn succes mee te pikken, maar ook weer niet zo sterk dat je hem erop zou kunnen afrekenen. En vergeleken met het Italiaantje heeft hij het voordeel over vier deuren te kunnen beschikken. Bovendien is hij vrouwelijk genoeg zonder daarin te overdrijven - mannen die erin rijden, hoeven zich niet gestigmatiseerd te voelen - en kun je hem uitstekend personaliseren. Daartegenover staat dat hij er qua binnenruimtegevoel wat op achteruitgaat, dat de afwerking nogal plastiekerig aandoet en dat hij als 1.0 SCe niet van de snelste is. Zijn biotoop is de stad, waar hij zich door zijn wendbaarheid en zijn vinnigheid en soepelheid (tot zo'n 70 km/h) als een vis in het water voelt. Daar is de Twingo bovendien voldoende comfortabel en biedt hij een uitstekend zicht. De basisprijs tot slot is scherp, maar voor een ietwat uitgeruste versie betaal je al snel een paar duizend euro meer.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Renault Twingo 1.0 SCe nalezen in AutoGids 913 van 29/10/2014.

In dit artikel : Renault, Renault Twingo

Geschreven door op

De concurrenten