Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Twizy

De mobiliteit in de stad van morgen concretiseert zich vandaag in een vreemdsoortige bolide die Twizy werd gedoopt. Deze guitige elektrische tweezitter kan op heel wat sympathie rekenen, zo blijkt.

De Twizy laat zich niet onderbrengen in de categorie van de personenwagens, en nog minder in die van scooters. Vanuit wettelijk oogpunt gaat het om een quad, waarvan de tot 45 km/h toegeknepen versie bestuurd mag worden vanaf 16 jaar. De 'ongebreidelde' variant haalt 80 km/h en kan in België enkel bestuurd worden met een rijbewijs B. Met een 'lengte' van amper 2,34 meter is de Twizy niet alleen 1,35 meter korter dan de Twingo, sinds jaar en dag de stadsauto uit het Renault-gamma, maar ook 65 centimeter korter dan de Toyota iQ en zelfs 35,5 centimeter dan de Smart Fortwo, waarvan de elektrische variant wellicht nog als grootste rechtstreekse rivaal kan worden beschouwd. Ook de Twizy is immers 100 procent elektrisch: hij wordt aangedreven door een elektromotor die afhankelijk van de versie 4 of 13 kilowatt produceert. De andere bijzonderheid betreft zijn tandemconfiguratie.

Plaatsnemen gaat heel vlot, tenminste voorin. Als je eenmaal zit, is het even wennen aan de centrale positie, zoals in een kart. Nadat je het contact hebt ingeschakeld, weerklinkt er een 'biep', waarna je op de knop 'D' moet drukken om te vertrekken. Of zeg maar: verrassend snel uit de startblokken te schieten, vaak tot verbazing van de 'klassieke' automobilisten met wie je samen wacht op groen licht. De Twizy een raket noemen zou natuurlijk overdreven zijn, maar door zijn levendigheid glipt hij gezwind door het stadsverkeer. Kies je voor de 80 km/h-versie, dan kun je je zelfs met relatief gemak wagen op de grote verkeersassen. Opgelet echter voor het rijbereik, dat tussen 60 en 100 kilometer schommelt naargelang van de gehanteerde rijstijl.

Met de Twizy werpt Renault zich op als pionier, een trendsetter, net als destijds met de Espace, de eerste Twingo en de Scénic (vreemd genoeg neemt het merk de Avantime en Vel Satis niet op in dit rijtje...). Over productievolumes - in de fabriek van Valladolid, in Spanje - durft men geen uitspraken te doen, eenvoudigweg omdat er ook geen referenties zijn waarmee je de Twizy kunt vergelijken. En natuurlijk is het moeilijk om te voorspellen hoe dit vehikel onthaald zal worden. De Twizy is ludiek, maar coherent en hij torst een vrij zwaar prijskaartje, maar is erg goedkoop in het gebruik (ongeveer 1 euro aan stroom voor een 'volle tank' en 50 euro per maand voor de huur van de batterijen en pechverhelping de klok rond). Objectief gezien moeten we in elk geval zijn intrinsieke kwaliteiten erkennen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

U kunt de Eerste Test van de Renault Twizy nalezen in AutoGids 845 van 21/3/2012.

In dit artikel : Renault, Renault Twizy

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker