Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Saab 9-5 2.0 T

Geschreven door Bert Troubleyn op

De 9-5 moet de Saab van de heropleving worden. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hij mikt op een segment dat gedomineerd wordt door Duitse raspaarden, maar kan zijn GM-origine niet verbergen.

Saab 9-5 2.0 T #1
Prijs
NB
  • Score redactie 14.80 /20

Van Saab heeft de 9-5 zijn look, zijn veiligheidsgevoel, zijn zit- comfort en enkele stokpaardjes - het Black Panel, het contact op de mid- dentunnel, de ventilatiemonden met bo- ven elkaar geplaatste roosters en een ge- degen kennis van drukvoeding -, maar hij erfde genen van GM, waardoor hijniet meteen aanspraak kan maken op het prestige, de premiumkwaliteit en het ver- fijnde weggedrag van een Duitse topber- line. Hij is echter in standaardoutfit be- ter uitgerust dan een Audi A6, een BMW 5-Reeks en een Mercedes E-Klasse.
Als langste en ruimste berline die het Zweedse merk ooit gebouwd heeft, zal de 9-5 makkelijker een eigenaar vinden in de Verenigde Staten dan in Europa. Met zijn uitrusting en zijn tweelitermotoren (vooral de diesels) moet hij niettemin een plaatsje weten te veroveren op onze fleet- markt. Saab zou meer overlevingskansen hebben als het over de middelen beschik- te om een remake van de kleine 92 te bou- wen. Alles op zijn tijd: dit project zou het platform van de Mini overnemen - en bijgevolg een samenwerking met BMW vergen. Het is nog minstens twee jaar wachten, maar tot die tijd zou Trollhät- tan moeten kunnen overleven met een verouderend 9-3-gamma, de kakelver- se 9-5, de toekomstige breakvariant er- van en de cross-over 9-4X, die op de Ca- dillac SRX gebaseerd is en genetisch nog met GM verwant is... Eén ding staat vast: de stilistische identiteit en de zo typische conceptuele eigenheid van het merk lij- ken gevrijwaard. Voor de echte Saab-lief- hebbers moet dat kunnen volstaan.

  • Interieurruimte(breedteenlengte)
  • Typische lijn,klassiekénnon-conformistisch
  • Veiligheids-encomfortuitrusting
  • Serene wegligging en rijbeleving
  • Uitbreidbare koffer
  • Verhoudingprestaties-verbruik
  • Nipte interieurafwerking voor de categorie
  • Koetswerkafmetingen
  • GM/Opel-genen nog alomtegenwoordig
  • Hinderlijke C-stijlen (vorm boven functie)
  • Ongeïnspireerde wegligging en rijbeleving

In dit artikel : Saab, Saab 9-5

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker