Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Facelift voor de Seat Ateca

Verwachte lancering : 01-10-2020

Geschreven door Klaas Janssens op 15-06-2020

De Seat Ateca krijgt een facelift die een opgefrist design combineert met een geoptimaliseerd motorenpalet en een heleboel slimme snufjes.

Sinds zijn lancering in 2016 vond de Ateca meer dan 300.000 kopers, een commercieel succes dat Seat wil bestendigen met een facelift. Daarbij speelt de SUV graag leentjebuur bij de nieuwe Leon. Aan het koetswerkontwerp wijzigt weinig; de herwerkte bumpers maken de Spaanse SUV bijna 2 centimeter langer, toch zijn het vooral de volledig uit led's opgetrokken lichtblokken waaraan je de vernieuwde versie herkent. Of aan de badge, want net zoals bij de Leon hanteert Seat hier het nieuwe, wat zwierigere lettertype. De sportieve FR-lijn krijgt het gezelschap van het avontuurlijke uitrustingsniveau XPerience, dat een vleugje off-roadkarakter toevoegt middels de combinatie van zwarte bumpers en wielkasten met koetswerkdetails in aluminiumlook. Net zoals bij de Leon komt invoerder D'Ieteren met een specifiek voor de Belgische markt ontwikkeld uitrustingsniveau dat Move! heet en de meest genomen opties combineert. 

Hola hola

Het interieur van de vernieuwde Seat Ateca krijgt een nieuwe bekleding met hoogwaardigere materialen (zoals de matte afwerking voor de ventilatiesleuven) en extra functies (zoals de meerkleurige sfeerverlichting). En een nieuw stuur, zoals we dat eerder tegenkwamen op de nieuwe Leon. Ook het digitale dashboard en de centrale multimediamodule met diagonale tabbladen zagen we eerder op de compacte middenklasser. Naast het design en de schermresolutie gaan ook de connectiviteitsmogelijkheden gaan er flink op vooruit. Om het gebruiksgemak te verbeteren, introduceert Seat spraaktechnologie. Om de virtuele assistent tot leven te wekken, moet je eerst "hola hola" zeggen. En daarna hopen dat hij of zij naast Spaans ook Nederlands begrijpt. De actieve veiligheid verwelkomt semi-autonome rijfuncties die anticiperen op de omgeving.

Geen stekkerversie

De nieuwe Leon krijgt een stekkerversie in de vorm van de eHybrid, maar een plug-inhybride variant van de Ateca komt er niet. Seat houdt het bij een motorenpalet dat 3 benzines (de 1.0 TSI 110, de 1.5 TSI 150 en de 2.0 TSI 190) en 1 dieseloptie telt (de 2.0 TDI, met 115 of 150 pk). De Ateca is een voorwielaandrijver met manuele versnellingsbak, al komen de krachtigere varianten met de DSG-transmissie en de 4Drive-vierwielaandrijving. Alle TSI's en TDI's werden wel tegen het licht gehouden, zodat ze minder emissies uitstoten. De 1.6 TDI verdwijnt uit het gamma, de 2.0 TDI 115 fungeert voortaan als basisdiesel.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten