Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Ibiza ST

Acht jaar na het verdwijnen van de Cordoba Vario heeft Seat opnieuw een break in het B-segment, met de Ibiza ST. Misschien dat de nieuwkomer deze keer wél voldoende krediet weet te krijgen?

Prijs
NB

Aangezien de wielbasis identiek is aan die van de berline, is de grotere koffer van de Ibiza ST volledig te danken aan de verlengde achteroverhang (met 18 centimeter, wat de totale lengte op 4,23 meter brengt). Die doet het laadvolume toenemen met maar liefst 47 procent, tot 430 liter. Door de achterbank neer te klappen, loopt het volume op tot 1.164 liter, een waarde die vrij pover is in vergelijking met de maximale laadvolumes van de concurrentie. Gelukkig maakt de Ibiza ST dat goed met enkele praktische details. Zo werd de bagageruimte voorzien van een krachtiger verlichting en van haakjes om tassen aan op te hangen.

Doordat enkel de achteroverhang groeide, blijft het weggedrag van de Ibiza ST vergelijkbaar met dat van de andere varianten. We geven alleen nog mee dat de Sport-uitvoering net als bij de drie- en vijfdeurs beschikt over stuggere schokdempers en grotere antirolstangen, een combinatie die logischerwijs een beetje afbreuk doet aan de filtering op een slecht wegdek. Voor de rest rijdt de Ibiza ST gezond en voorspelbaar, terwijl het ESP (standaard voor alle versies) elke misstap opvangt. De nieuwe 1.2 TDI onderscheidt zich door zijn mooi volle karakter en door zijn beheerste motorgeluid voor een driecilinder. Anderzijds mag je ook geen mirakels verwachten: deze 1.2 is vooral bedoeld voor in en om de stad met 75 paardjes in combinatie met een erg lang gespreide versnellingsbak.

De Ibiza ST is misschien niet de ruimste in zijn segment, maar kan niettemin enkele stevige argumenten op tafel gooien, zoals zijn prijs. Met uitzondering van de Skoda Fabia Combi is hij namelijk een stuk minder duur dan zijn rechtstreekse rivalen, en daarbovenop kan hij met zijn TDI-motoren ook nog eens rekenen op een federale ecokorting, terwijl hij standaard over een ESP beschikt.

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker