Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Seat Léon 1.4 TSi & Ecomotive

Seat breidt zijn ecologische Ecomotivegamma uit met een versie van de Leon. Benzineliefhebbers kunnen terecht bij de ook al relatief zuinige 1.4 TSi met 125 pk.

Sinds enkele maanden legt elk van de vier grote merken van de Volkswagen-groep (Audi, Seat, Skoda en VW) zich toe op de ontwikkeling van een gamma "groene" producten, met behulp van een reeks aanpassingen die blijk geven van gezond verstand. Het belang hiervan neemt toe nu alle Europese landen begonnen zijn om voor de auto regels uit te werken waarbij enkel nog rekening wordt gehouden met de CO2-uitstoot, een parameter die nauw verbonden is met het verbruik. In die context introduceert Seat nu zijn Leon Ecomotive, maar ook de Leon 1.4 TSi, waarvan de combinatie van directe benzine-injectie en drukvoeding het mogelijk maakt het motorrendement te verbeteren en dus het verbruik en de uitstoot te drukken. Net zoals de BlueMotions (Volkswagen), TDI e's (Audi) en Greenlines (Skoda) onderscheiden de Ecomotive-versies van Seat zich niet door de toepassing van dure technologieën, maar eerder door een reeks detailwijzigingen. Vreemd genoeg moet de Leon Ecomotive het in tegenstelling tot de modellen bij VW en Audi wel stellen zonder schakelindicator, terwijl hij ook geen recht heeft op aanpassingen om zijn aerodynamica te optimaliseren. Begrijpe wie begrijpen kan... Desondanks komt het model heel wat "ecologischer" voor de dag dan de traditionele 1.9 TDi waarop hij gebaseerd is: het gemengde normverbruik daalde met 0,5 l/100 km, ondanks de (standaard) aanwezigheid van een partikelfilter (van 5,0 naar 4,5 l/100 km), terwijl de CO2-uitstoot afnam van 135 tot 119 g/km. Dat is voldoende om in de meeste Europese landen van premies te genieten, maar jammer genoeg niet in België, waar de staat een drempel van 115 g/km opgelegd heeft.

Rijgedrag: TSi 180/200, Ecomotive 148/200

De kleine TSI is een juweeltje dat zich iedere dag laat appreciëren. Om te beginnen omdat hij soepel en zacht is, maar ook omdat hij onstuimig voor de dag komt wanneer je zijn potentieel benut. Je gelooft nauwelijks dat je maar met een 1.4 onderweg bent... De 1.9 TDI onderscheidt zich nog altijd door zijn gewillige karakter en de manier waarop hij probleemloos herneemt van bij lage toeren, maar de langere versnellingen zetten toch een beetje een domper op het rijplezier. Het elektromechanisch bekrachtigde stuur kwijt zich schitterend van zijn taak.

Veiligheid: 156/200

Het weggedrag van de Leon is echt om vrolijk van te worden.Vooral omdat hij altijd levendig, nauwkeurig en getrouw reageert, maar ook omdat hij speelse bestuurders enige vrijheid laat.Voor het ESP moet je bijbetalen. De Leon kan behoorlijke veiligheidsprestaties naar voren schuiven en is nog altijd een van de weinige auto's in zijn categorie die (als optie) zijdelingse airbags achterin aanbiedt.

Comfort: TSI 144/200, Ecomotive 156/200

De sportophanging (zoals onder onze TSi) mag dan wel efficiënt zijn, ze is ook oncomfortabel. Je kunt het dus beter houden bij de klassieke ophanging, die een veel overtuigender compromis tussen comfort en wegligging biedt. De voorstoelen zijn voorbeeldig, net als de rijhouding. Het plaatsaanbod is behoorlijk, maar de geluiddemping is geslaagder in de TDi. Een airco is echter een optie op de Ecomotive.

Functionaliteit: TSi 132/200, Ecomotive 124/200

Op esthetisch vlak mogen we de Leon een succes noemen, maar hij is niet echt een kampioen als het op praktische aspecten aankomt. Het zicht rondom is erg matig, terwijl de instap naar de achterste plaatsen smal is. De koffer heeft een ook al zeer matig volume van 341 liter. Bovendien wordt het laden bemoeilijkt door de hoge drempel. Terwijl de Stylance (TSi) voorzien is van voldoende instrumenten, is de instapversie van de eco-TDI (Reference) op dat vlak minder goed bedeeld.

Budget: 144/200

De Seat Leon Ecomotive verbruikt een halve liter minder dan de klassieke TDi, wat niet slecht is, maar minder goed dan wat een VW Golf BlueMotion of een Ford Focus Econetic in hun mars hebben. De klant doet echter zijn voordeel met de Ecomotive, want door de premie van 200 euro die wordt toegekend aan auto's met een partikelfilter, kan deze versie worden aangeboden voor dezelfde prijs als de "klassieke" TDi. Ook de TSi is interessant, met name dankzij zijn goede verhouding prijs-verbruik-prestaties.

Besluit: TSi 756/1000, Ecomotive 742/1000

De Leon Ecomotive maakt deel uit van een opkomend autoras, dat met een minimum aan aanpassingen een lager verbruik - en dus een lagere CO2-uitstoot - kan voorleggen, om te kunnen genieten van premies bij de aankoop. Maar in tegenstelling tot in de meeste grote Europese landen (zoals Frankrijk, Italië en Spanje) is deze versie bij ons veel minder interessant. Doordat de Belgische wetgever namelijk een drempel van 115 g/km CO2 oplegt, heeft deze Seat geen recht op een aankooppremie, tenzij die van 200 euro voor auto's die voorzien zijn van een partikelfilter. De gebruiker zal voor zijn ecologische aankoop dus enkel worden beloond met het lagere verbruik van de Leon Ecomotive (zo'n halve liter in vergelijking met de traditionele TDi). Al is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen... Hoewel hij op benzine rijdt, is ook de Leon 1.4 TSi een nteressant aanbod voor bestuurders die jaarlijks niet al te veel kilometers afleggen, maar toch niet te veel aan rijplezier willen inboeten.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Seat Léon 1.4 TSi & Ecomotive nalezen in AutoGids 744 van 30 april 2008.

In dit artikel : Seat, Seat Leon

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars