Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Skoda Octavia Combi RS iV PHEV (2022) - beter met stekker?

Geschreven door Klaas Janssens op

De Skoda Octavia Combi RS is er ook als plug-inhybride iV. Wat vindt AutoGids van deze combinatie tussen sport en stekker?

Prijs
NB

Concept

De Skoda Octavia Combi is nog steeds verkrijgbaar als sportieve RS. Je hebt bovendien de keuze tussen verschillende motorisaties, met naast de TDI en de TSI ook deze iV. Deze plug-inhybride sportbreak vertrouwt op een 1,4 liter-turbobenzine die 150 pk sterk is en gekoppeld wordt aan een elektromotor van 85 kW, goed voor een systeemvermogen van 245 pk en een gecombineerde maximumkoppel van 370 Nm. Inderdaad, dit aandrijfgeheel kennen we uit onder meer de Volkswagen Golf GTE.

De Skoda Octavia RS iV beschikt over een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 13 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van 60 kilometer, al reken je in de praktijk het best op ongeveer 40 à 45 kilometer. Het normverbruik bedraagt 1,5 liter per 100 kilometer, maar dat cijfer is sterk afhankelijk van de lengte van je verplaatsingen en je mogelijkheden om deze stekkerhybride op te laden. Wij sloten onze testweek af met een gemiddelde benzinedorst van 5,4 liter.

Dat batterijpakket heeft wel gevolgen voor het koffervolume van de Skoda Octavia Combi, dat gereduceerd wordt van 640 naar 490 liter. Nu blijft de laadvloer wel vlak en creëert een neergeklapte achterbank nog steeds voor een maximaal laadvolume van ongeveer 1.700 liter. Het interieur van de Octavia RS iV herken je onder meer aan het aangename sportstuur, de uitstekende steunende sportstoelen en de knappe afwerking van het dashboard, net zoals het stuur getooid met rode stiksels.

2022 Skoda Octavia RS iV Combi

Rijgedrag

De sportieve RS-aankleding staat het koetswerk van de Skoda Octavia Combi opperbest, van de zwarte designdetails over de knappe velgen tot de netjes in de achterbumper verwerkte uitlaatpijpen. Nu ja, eigenlijk vind je alleen aan de linkerkant een (dubbele en goed verstopte) einddemper. Het zorgen er hoe dan ook voor dat de snelste Skoda nog steeds discreet, maar sportief en stijlvol voor de dag komt.

De prestaties van het plug-inhybride aandrijfgeheel mogen er ook zijn. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 7,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 225 km/u, toch als er nog wat jus in het accupakket zit. Anders valt de elektroboost weg en wordt de duw in je rug een duwtje. Wie wat vaart wil maken, zet de gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zes versnellingen het best in de sportmodus. Schakel wel het digitale geluid uit, want dat klink wat ridicuul.

Opvallend: de Skoda Octavia RS iV doet het zonder het verlaagde sportonderstel waarop de RS 2.0 TSI standaard vertrouwt en ook zonder diens actieve sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen. En dat is goed nieuws voor het compromis tussen sport en comfort. Toch voel je dat de ophanging en het aandrijfgeheel wat moeite hebben met de 150 kilogram die de batterijen toevoegen.

De Skoda Octavia RS is sowieso niet de scherpste sportieveling van het pak, maar als plug-inhybride iV verliest de Tsjech wel erg veel van zijn dynamische mogelijkheden. Het blijft een gezwinde break die de nodige beweeglijkheid combineert met een stabiel weggedrag, maar we missen de edge van de RS 2.0 TSI - zowel van het chassis als van de motor.

2022 Skoda Octavia RS iV Combi

Verdict

De Skoda Octavia RS vraagt sowieso om het Combi-koetswerk en ook tegen het plug-inhybride aandrijfgeheel van de iV-versie valt weinig in te brengen, toch als je een snelle break zoekt die fiscaal interessant is, veel ruimte biedt en er appetijtelijk uitziet. De aankoopprijs is stevig, toch als je die vergelijkt met de technisch nauw verwante stekkerversie van de Cupra Leon Sportstourer. De Skoda-badge is zijn Oostblokverleden duidelijk ontgroeid.

Het voornaamste probleem van de Skoda Octavia RS iV moet je in eigen rangen zoeken. De versie met de eveneens 245 pk sterke 2 liter-turbobenzine voelt naast krachtiger ook een stuk sportiever aan. En dat voor een lagere prijs en een grotere koffer. De Skoda Octavia Combi RS vormt een bijzonder attractief totaalpakket, maar is beter zonder stekker.

  • Sportief en stijlvol
  • Best zuinig (mits oplaaddiscipline)
  • Dynamisch en comfortabel
  • Gereduceerd koffervolume
  • Extra gewicht weegt op rijdynamiek
  • Aandrijfgeheel mist sprankel

Verwante testen

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker