Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Lezers over de Skoda Enyaq iV

Drie van onze lezers wonnen onlangs een testweek met de nieuwe ENYAQ iV, de eerste puur elektrische SUV van ŠKODA. Hoe hebben Eveline, Kim en Jonathan die auto van de toekomst samen met hun gezin ervaren?

De ENYAQ iV is de eerste zuiver elektrische SUV van ŠKODA. Op een paar maand tijd is het Tsjechische merk overgegaan tot een heus groen offensief, met achtereenvolgens de SUPERB iV, de OCTAVIA iV (plug-inhybrides) en nu de ENYAQ iV. Die gaat nog een stap verder, door te kiezen voor een puur elektrische aandrijving. Concreet is het model verkrijgbaar met twee batterijformaten: de 60 (180 pk) en de 80 (204 pk), die respectievelijk 413 en 520 kilometer rijbereik halen volgens de gemengde WLTP-cyclus. Met die waarden plaatst de ENYAQ iV zich aan de top van zijn segment.

Het is duidelijk dat de elektrische auto aan een doorbraak bezig is. Vandaag is hij weliswaar nog maar goed voor een marktaandeel van 1 procent, maar het vooruitzicht voor bedrijven dat zij vanaf 2026 enkel nog EV’s fiscaal zullen kunnen inbrengen, zal de transitie naar deze milieuvriendelijke modellen ongetwijfeld versnellen. En de voordelen zijn maar bijzaak, want de technologie is perfect rijp, of toch bij ŠKODA, dat meer dan 100 jaar ervaring met deze materie heeft.

Skoda Enyaq iV

EV-maagd

“Voor ons was het onze eerste elektrische ervaring”, geeft Eveline toe “maar we moeten zeggen dat we helemaal overtuigd zijn. We vinden het echt jammer dat we de auto moeten teruggeven.” De centrale vraag rond elektrische auto’s heeft bijna altijd te maken met het rijbereik: de fameuze ‘range anxiety’, of angst om met een lege batterij te stranden. Maar daar zet Eveline meteen de puntjes op de i: “Het rijbereik volstaat, maar toch moet je je een beetje aanpassen. Je moet wat meer op voorhand plannen dan met een traditionele wagen. Ik ga elke dag met de auto naar het werk en soms neem ik extra lessen in Antwerpen. Dat vereist dus wat organisatie, door op voorhand na te gaan of ik ergens kan opladen, en het is natuurlijk hopen dat de laadpaal niet bezet is wanneer ik aankom”.

Dat op voorhand plannen geldt echter vooral voor wie thuis geen oplaadpunt heeft, en er dus onderweg eentje moet zoeken. “Ik denk dat je thuis een laadpunt moet hebben als je een elektrische auto hebt. Dat is gemakkelijker en je vertrekt altijd met de gemoedsrust van een volle batterij”, voegt Eveline toe. Kim is het daarmee eens: “Het rijbereik volstaat zeker voor dagelijkse verplaatsingen, maar ik zou een laadpunt thuis of op kantoor nodig hebben”.

2021 Skoda Enyaq iV

Fijn afgestelde machinerie

De ENYAQ iV-testwagens die ŠKODA had aangeboden, waren allemaal 80-versies. “Het rijbereik volstaat ruimschoots voor dagelijks gebruik,” vertelt Jonathan, die een vijftigtal kilometer per dag aflegt. “Mijn langste rit ging van Pont-à-Celles naar Aarlen. Het rijbereik was niet genoeg voor de heen- en terugrit. Dat had ik ook verwacht, aangezien het om een snelwegrit van meerdere honderden kilometers ging. Ik moest onderweg opladen aan een laadpaal van 50 kW, maar die kampte met storingen. De problemen die je dus zou kunnen ondervinden, hebben niets met de auto te maken, maar wel met het nog te beperkt ontwikkelde oplaadnetwerk.”

Eveline trok dan weer naar Chimay, zonder het minste probleem, maar ook hier vereiste dat weer een minimale hoeveelheid planning. We weten echter dat het oplaadnetwerk de komende maanden en jaren sterk uitbreiding zal nemen... Temeer omdat de technologieën van de auto samenwerken om alles te optimaliseren. “In werkelijkheid kost de aanpassing weinig inspanning. Zo werkt de regeneratie van de ENYAQ iV betrouwbaar: zodra je de ECO-stand inschakelt, recupereer je snel rijbereik, echt indrukwekkend. En je moet ook gewoon vertrouwen leren hebben in de auto, die niet liegt over zijn capaciteiten”.

2021 Skoda Enyaq iV

Premiumoriëntatie

Het is niet omdat de ENYAQ iV elektrisch is, dat hij niet verder bouwt op de gebrui- kelijke eigenschappen van ŠKODA. Zo zijn de sterke punten ook in dit model van de toekomst de praktische aspecten en de binnenruimte. Met dank trouwens aan de elektrische aandrijflijn en het feit dat de batterijmodules onder de vloerplaat zijn gemonteerd. Zo komt ruimte vrij tussen de voorwielen, wat de wendbaarheid (draaicirkel) ten goede komt, en is er ook meer binnenruimte en laadvolume. Kim bevestigt dat: “Ik was verrast: de auto is zeer ruim, met overal bergvak- ken en slimme details zoals de ijskrabber, de paraplu, de netten in de koffer, het bergvak met bakken onder de koffervloer,... Ook het achtercompartiment is zeer ruim. En voor een auto van dit formaat heeft hij een opvallend korte draaicirkel”.

Wat onze testrijders voor een week ook verraste, was de intrinsieke kwaliteit van ŠKODA, aldus Kim: “Eerlijk, dit is een premiummodel. Hij heeft er alle kenmerken van qua afwerking, design en uitrusting, die zeer hightech is, met het grote centrale scherm, de adaptieve snelheidsregelaar, het head-updisplay of het automatische parkeersysteem”. De ENYAQ iV is met andere woorden een auto op maat van gezinnen en/of mensen met hobby’s waarvoor spullen moeten worden vervoerd, met een mooie veelzijdigheid als resultaat. En die wordt nog aangevuld door een gewaagd en sportief design, zoals Jonathan en Eveline benadrukken: “De auto heeft een heel geslaagde esthetiek die elegantie en dynamiek met elkaar combineert. Echt heel aangenaam. ŠKODA laat zich ook in het interieur gelden, met het grote centrale scherm dat even praktisch als harmonieus werkt”.

2021 Skoda Enyaq iV

Klaar voor de overstap?

Ook het werkingscomfort van de ŠKODA ENYAQ iV heeft onze testrijders aange- sproken: “De zachtheid, de rust, het vermogen, het zijn allemaal zaken die fijn zijn tijdens het rijden”, vertelt Jonathan. Eveline en Kim zijn het daarmee eens en lovende zachte ophanging en de stilte, maar ook de ergonomie, dankzij een vlot reagerend aanraakscherm samen met “rechtstreekse knoppen die de toegang tot de menu’s vergemakkelijken”. Wat de prestaties betreft, is iedereen het erover eens: het vermogen van de ENYAQ iV is meer dan voldoende. Eveline probeerde zelfs de SPORT-modus, waarmee “de auto zich zeer dynamisch gaat gedragen en veel rijplezier biedt. Dat had ik echt niet verwacht. De ENYAQ iV kan echt alles.” Jonathan merkt op: “Het koppel is onmiddellijk beschikbaar. Er is dus geen vertraging wanneer je vertrekt, en de respons is ogenblikkelijk, wat bijzonder aangenaam is”. Zijn ze dus klaar om helemaal elektrisch te gaan rijden?

Blijkbaar wel, want de ENYAQ iV lijkt iedereen te hebben overtuigd: “Ik dacht dat ik het geluid van de verbrandingsmotor zou missen”, zegt Kim, “maar het is net omgekeerd. Ik hou heel veel van elektrische aandrijving. Bovendien staat het rijbereik vandaag op een perfect voldoende peil.” Eveline denkt er hetzelfde over: “Deze test van 1.200 kilometer heeft mijn idee helemaal veranderd: ik was niet gewonnen voor de elektrische auto, maar nu vormt hij voor mij een echte optie.” Jonathan zou graag zijn huidige auto inruilen voor deze ENYAQ iV: “Hij heeft alles wat ik nodig heb qua binnenruimte en voor mijn trajecten. Ik hou bovendien van zijn lijn, zijn prestaties en het comfort.” Zo zie je maar weer dat een kleine ervaring onze visie op de wereld, en in dit geval specifiek op de mobiliteit, voor altijd kan veranderen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten