Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / 3 vragen aan D'Ieteren: we geloven nog steeds in het Autosalon, maar...

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-10-2021

AutoGids vraagt Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van Belgisch VW-invoerder D'Ieteren, naar de beslissing om niet naar het Autosalon van Brussel 2022 te komen.

Autosalon Brussel D'Ieteren

Drie vragen aan...

Jean-Marc Ponteville, woordvoerder D'Ieteren.

1. D'Ieteren zal niet aanwezig zijn op het Autosalon van Brussel 2022. Waarom niet? En wat doen jullie in de plaats?

"Allereerst is het belangrijk te verduidelijken dat dit besluit genomen werd omdat het Autosalon in 2022 doorgaat, niet omdat we tegen de Brussels Motor Show zouden zijn. De BMS blijft een interessant instrument waarin D'Ieteren nog steeds gelooft.

2021 was een jaar zonder Autosalon van Brussel, een situatie die de autofabrikanten dwong om alternatieve oplossingen te vinden om. Want de salonoperiode blijft natuurlijk cruciaal. D'Ieteren heeft toen de keuze gemaakt om het uitgebreide dealernetwerk optimaal te benutten en klanten op grote schaal uit te nodigen bij de concessiehouders. De resultaten beantwoordden aan de verwachtingen: D'Ieteren zag zijn marktaandeel toenemen, wat toch wijst op een succesvolle strategie. Daarom werd besloten om die formule ook toe te passen voor de salonperiode van 2022."

2. D'Ieteren maakt een uitzondering voor Cupra? Zit de annulatie van de Geneva International Motor Show daar voor iets tussen?

"De aanwezigheid van Cupra heeft niets te maken met de annulering van de show in Genève. Het is een Belgische beslissing die specifiek is voor D'Ieteren en voor de situatie van het merk in België. Cupra is een jonge fabrikant die nog volop bezig is zijn imago bij het publiek op te bouwen. Hun aanwezigheid op het Autosalon van Brussel 2022 is dan ook een uitstekende manier om het merk de nodige zichtbaarheid te geven.

Door het jeugdige karakter en het moderne bedrijfsmodel via agenten in de plaats van klassieke dealers, beschikt Cupra niet over een groot dealernetwerk in België. Daarom hebben we een aangepaste communicatiestrategie nodig, die we de nodige ruchtbaarheid kunnen geven op het Autosalon van Brussel. Zo zullen sommige Seat-dealers een speciale 'Cupra Corner' krijgen, in grote Belgische steden komen we zelfs met 'Cupra Garages'. Dit worden locaties waarop Cupra in contact kan komen met potentiële klanten, met een Cupra-ervaring die verder gaat dan het verkopen en het onderhouden van auto's."

3. Is D'Ieteren tevreden met de verkoop van de elektrische ID-modellen van Volkswagen? En met die van de Skoda Enyaq iV?

"De commerciële resultaten verschillen sterk naargelang het gaat om professionele dan wel particuliere klanten. De Belgische EV-markt is erg gericht op de fleet, terwijl de particuliere koper de kat wat uit de boom kijkt en wat wacht om de stap naar een elektrische auto te zetten.

De bedrijfswagenmarkt is veel dynamischer en profiteert van specifieke voordelen met een TCO - Total Cost of Ownership - die nu aantrekkelijker is dan benzine en diesel. De fiscale en financiële hefbomen zijn dus interessanter voor bedrijven dan voor particulieren met betrekking tot de elektrische auto.

Wat de infrastructuur betreft, rust een toenemend aantal bedrijven zich uit met oplaadstations en biedt deze aan bij hun werknemers thuis. Dit maakt de omgeving ideaal voor de ontwikkeling van de elektrische auto in de wagenparksector. Dit komt ook tot uiting in de verkoopcijfers, waarbij de orders voor elektrische modellen dankzij de bedrijven gestaag toenemen. Hieruit blijkt dat wanneer de omstandigheden goed zijn, het model van de elektrische auto werkt.

Wat niet wil zeggen dat we de particuliere koper links laten liggen. Als we naar bijvoorbeeld Amsterdam kijken, dan zien we dat de juiste infrastructuur een positief effect kan hebben op de populariteit van elektrische auto's. Ook voor particuliere klanten zonder eigen laadmogelijkheden."

 

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten