Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Octavia GreenLine

Eén jaar na zijn marktintroductie krijgt de nieuwe Skoda Octavia een extra zuinige GreenLineversie. Verwar die niet met de reeds bestaande GreenTec, want het ene groen is het andere niet...

Prijs
NB

Bij Skoda maakt men het onderscheid tussen de versies GreenTec en GreenLine, waarbij de eerste niet even 'groen' zijn als de laatste... De GreenTecs zijn wel uitgerust met een stop-startsysteem, banden met een lage rolweerstand en remenergierecuperatie, maar de GreenLines voegen daar nog een versnellingsbak met aangepaste verhoudingen, een herwerkte motorsturing en een verbeterde stroomlijn aan toe. In het geval van de Octavia wint de GreenLine bovendien 5 pk, maar ruilt hij vooral zijn versnellingsbak met vijf (veel te lange) verhoudingen in voor een zesbak, die beter bij de motor past, zoals we tijdens deze test hebben kunnen vaststellen. De 1.6 TDI ademt namelijk veel vrijer bij lage toerentallen op de tussenversnellingen. De combinatie tussen motor en versnellingsbak lijkt ons dus meer coherent en maakt het rijden aangenamer.

Tijdens onze kennismakingstest gaf de boordcomputer 4,2 l/100 km aan op een gunstig parcours met een rustige rijstijl, zonder dat we echt voor een economy run gingen. De Octavia GreenLine laat je niet kiezen tussen verschillende uitrustingsniveaus: hij is enkel verkrijgbaar als Ambition. En bij Skoda moet je om ecologisch te mogen rijden ook enkele offers brengen. Bepaalde opties zijn namelijk niet verkrijgbaar op de GreenLine, omdat ze te energieverslindend worden geacht en dus tegen zijn roeping ingaan. Om die reden is hij niet verkrijgbaar met een open dak, net zomin als met standverwarming. We begrijpen daarentegen niet waarom de GreenLine geen recht heeft op de actieve snelheidsregelaar of op het Front Assist, dat de Octavia automatisch kan afremmen bij lage snelheden...

Economisch gezien is de nieuwe Skoda Octavia GreenLine niet echt interessanter dan de GreenTec-uitvoering. Hij verbruikt nauwelijks minder brandstof, maar is bij een vergelijkbare uitrusting wel 810 euro duurder. Verder worden de GreenLine-versie ook bepaalde opties ontzegd. Qua rijplezier kan hij echter een belangrijke joker inzetten, met zijn zesversnellingsbak die zijn 1.6 TDI-motor beter laat ademen. Volgens ons doet de liefhebber van manueel schakelen er dus goed aan om voor deze GreenLine te kiezen. De automaatrijder moet zich echter aan de andere kant van de 'groene lijn' houden, want de DSG-bak is het voorrecht van de GreenTec...

U kunt de Eerste Test van de Skoda Octavia GreenLine nalezen in AutoGids 904 van 25/6/2014.

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker