Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Skoda Enyaq Coupé RS (2022) - strak in het trainingspak

Geschreven door Steven Appelmans op

De elektrische Skoda Enya iV is er nu ook als Coupé. En die slanke Coupé kan je ook bestellen als sportieve RS. AutoGids doet de test.

Concept

De Skoda Enyaq iV krijgt een nieuwe koetswerkvariant (de Coupé) én een nieuwe topmotorisatie (de RS). Voeg die twee samen en de elektrische SUV oogt slanker en presteert sportiever, een beetje naar het voorbeeld van de Volkswagen ID.4 en ID.5 GTX. Dat wil zeggen dat de Skoda Enyaq Coupé iV RS de gebruikelijke, nog steeds 204 pk sterke synchrone elektromotor op de achteras combineert met een 109 pk sterke elektrische inductiemotor op de vooras. 

Dat elektrische aandrijfgeheel levert de Skoda Enyaq Coupé iV RS een systeemvermogen van 300 pk op, terwijl het maximale koppel 460 Nm bedraagt. Toch gedurende een dikke 30 seconden en enkel als de batterij voldoende geladen is én op temperatuur is. Is dat het geval, dan volstaan 6,5 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten - een tikkeltje trager dan de VW ID.5 GTX, die dezelde oefening in 6,2 tellen klaart. Het accupakket heeft een capaciteit van 82 kWh (77 kWh netto) en belooft een rijbereik van 502 kilometer (volgens WLTP-protocol).

2022 Skoda Enyaq Coupé RS

Rijgedrag

De RS-versie van de Skoda Enyaq Coupé iV is niet alleen sneller rechtdoor. Omdat de Tsjechische VW-dochter ook aan de instellingen van de elektrische stuurbekrachtiging en de adaptieve DCC-demping heeft gesleuteld, stuurt deze SUV ook een stuk strakker. Gelukkig zonder echt oncomfortablel te worden, zelfs niet op de optionele 21-duimsvelgen waarop onze testwagen stond. Een bewuste keuze, daar de gemiddelde RS-klant wel extra rijdynamiek zoekt, maar daarom geen hardcore sportieveling wil. Het beoogde cliënteel zal voornamelijk bestaan uit gezinshoofden die niet perse het onderste uit de kan willen halen, all helemaal niet als de kroost meereist op de achterbank.

Bovendien had een rigidere afstelling allicht ook weinig extra zoden aan de dijk gebracht. Met 2,2 ton is er gewoon teveel massa om in bedwang te houden, laat staan dat je ze sportief de hoek om zou krijgen. Pas op, het is niet dat de Skoda Enyaq Coupé iV RS stuurt als een dweil. Hij zet zich vrij accuraat op de lijn en houdt zich – dankzij zijn vierwielaandrijving – ook perfect op die koord. Alleen is die onverzettelijkheid er veel meer in het teken van de stabiliteit en veiligheid en niet zozeer in het licht van het stuurplezier. Hebben we overigens niet het minste probleem mee. Integendeel, dit compromis is met voorsprong het beste dat we al hebben mogen ervaren bij een Enyaq. Net omwille van het deugdelijke evenwicht.

2022 Skoda Enyaq Coupé RS

Verdict

Als Coupé heeft de elektrische Skoda Enyaq iV ons niet echt weten verrassen. Daarvoor hadden ze verder moeten gaan dan louter die stilistische wijzigingen. De atletische RS deed dat wel. Vreemd genoeg vooral door zijn evenwicht tussen comfort en dynamiek, een compromis dat ons zo goed is bevallen dat we ons afvragen waarom Skoda het gewoon niet uitrollen over het hele Enyaq-gamma. Waarmee we ook meteen aangekomen zijn bij het grootste punt van kritiek: want past dergelijke meegaandheid wel onder een RS-logo?

Bekijk ook onze video van de Skoda Enyaq iV

 

 

In dit artikel : Skoda, Skoda Enyaq

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker