Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Yeti

Voor zijn facelift halverwege zijn carrière verbergt de Skoda Yeti zijn grote, ronde ogen achter rechthoekige glazen. Maar met die nieuwe look boet hij wel een beetje aan persoonlijkheid in...

Prijs
NB

De Skoda Yeti werd gelanceerd in 2009 en heeft dus nu recht op een facelift halverwege zijn loopbaan. Door zich het nieuwe familiegezicht aan te meten verliest de Yeti aan originaliteit, maar toch doet hij de dingen nog altijd op zijn manier. Zo kan hij voortaan naar keuze worden aangekleed met stadskledij (met gelakte bumpers) of met een plattelandslook, in de Outdoor-versie. In het interieur vinden we een nieuw stuurwiel met drie spaken, andere motiefjes voor de stoelbekleding en nieuwe decoratieve inzetstukken voor het dashboard. De afwerking is nog steeds foutloos en de Yeti werd zelfs nog wat chiquer dan voordien: hij kan voortaan namelijk worden besteld met een handsfree sleutel en hij is ook de eerste Skoda die verkrijgbaar is met een achteruitrijcamera.

Onze test begon aan de rand van een bos in een 4x4-versie, waarvan de Haldex-koppeling nu van de vijfde generatie is. Dat betekent dat ze lichter is geworden en dat ze het koppel nog sneller naar de achtertrein versluist wanneer de voorwielen doorslippen. De Offroad-knop op het middenconsole past de werking van de trekkrachtcontrole aan en schakelt automatisch een afdaalhulp in. Die efficiënte assistent in combinatie met grote veerwegen en de winterbanden op onze testauto lieten de Yeti over gladde ondergrond rijden zonder vast te blijven zitten. Skoda's kleine SUV blijft in de eerste plaats aangepast aan straatgebruik, waar we nog steeds blij zijn met zijn efficiënte rijgedrag en goede beheersing van koetswerkbewegingen. De 1.6 TDI stelde ons daarentegen teleur met zijn lawaaierige en trillende werking.

De Yeti treedt halverwege zijn carrière in het gelid. Hij verliest aan originaliteit en wint nauwelijks aan technische kunde, zonder iets af te knijpen van zijn nog steeds hoge prijskaartje. Hij blijft echter aangenaam door zijn grote veelzijdigheid en slimme vondsten.

U kunt de Eerste Test van de Skoda Yeti nalezen in AutoGids 890 van 11/12/2013.

In dit artikel : Skoda, Skoda Yeti

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker