Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Subaru Impreza I (1992-2000)

Geschreven door Steven Appelmans op 14-09-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Subaru Impreza I (1992-2000).

We beperken ons voor het gemak wel tot generatie één. Want hoe hip die kikkerogen van zijn opvolger ondertussen mogen zijn, hij haalt er niet dezelfde coolnessfactor mee. Zelfs niet als je ook de Plus, zoals de Japanse constructeur de breakversie van de Subaru Impreza doopte, in de vergelijking gooit. Want hoe controversieel die bizar vormgegeven station wagon eertijds ook mocht zijn, vandaag is het wel de versie die we op zouden snorren. Als GT Turbo. En in het blauw, als het even kan.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Waarop moet je letten

Subaru’s mechaniek uit dat tijdperk heet onverslijtbaar, ongeacht of je het dan hebt voor de atmosferisch boxerblokken dan wel de Turbo’s. Kilometerstanden hoeven dus niet af te schrikken. Ga je echter voor de meest vermogende Impreza (de GT Turbo dus), dan dien je er wel rekening mee te houden dat de geblazen 2 liter onderhoudsgevoelig is. Een deftige historiek is dan ook een conditio sine qua none. Voorts horen de differentiëlen stil te lopen (geratel impliceert kosten) en mogen er geen olielekken te bespeuren zijn rond de krukas (kan wijzen op lekkende keerkringen). Nog een aandachtspunt: de distributieriem zou elke 100.000 kilometer vervangen moeten zijn. Een vrij kostelijke ingreep dus zeker iets om in het achterhoofd te houden bij de onderhandelingen.

 

Hoeveel mag dat kosten?

Niet veel. Toch niet als je bedenkt dat je voor een kleine 5.000 euro reeds een 211 pk sterke Subaru Impreza in huis. Prijzen variëren uiteraard, voornamelijk afhankelijk van hoeveel er mee is geknoeid. Heel wat Impreza’s zijn door de jaren heen immers hertimmerd. Hou er ook rekening mee dat zo’n drukgevoede boxer er aardig wat benzine doorjaagt. Kom dus nadien niet klagen dat je je brandstofboer meer ziet dan je vrouw. Tot slot, als je er niet om geeft dat je stuur rechts zit, kan je misschien ook over het Kanaal gaan shoppen. In Groot-Britannië rijden er niet alleen meer rond, je moet er evenzeer zijn voor heilige gralen als de B22 of de RB5. Maar die zijn beduidend duurder, uiteraard.

Is er een leuk alternatief?

Wie Subaru Impreza zegt, denkt daar naadloos de Mitsubishi Lancer bij, toch? Vind je dus niet meteen je gading onder de aangeboden GT Turbo’s, dan kan je eens snuisteren in het aanbod van dat andere illustere Japanse merk. Liever iets Europees, dan kan een Ford Escort Cosworth misschien wel soelaas bieden. Weliswaar met dien verstande dat die én duurder is én meer zorg vereist.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten