Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Subaru Outback: Genietbaar buitenbeentje

Geschreven door Ken Divjak op

De nieuwe Subaru Outback is het tastbare bewijs dat stoïcijns je eigen koers varen een genietbaar resultaat kan opleveren, zij het eentje dat nog altijd niet volledig op de Europese markt is afgestemd.

Wie iets van auto’s kent, weet dat Subaru puike vierwielers maakt. Alleen zijn de ingenieurs van Fuji Heavy Industries dermate koppig dat hun producten lang niet op alle markten gedijen – en dan met name in Europa. Permanente vierwielaandrijving, atmosferische boxermotoren en een te bescheiden elektrificering rijmen gewoon niet met de vigerende EU-wetgeving.

In navolging van de Impreza, de XV, de Levorg en de Forester komt nu ook de nieuwe Subaru Outback op de modulaire SGP-architectuur te staan. Dat is niet alleen een stuk stijver (wat de crashveiligheid ten goede komt), maar het maakt ook nieuwe veiligheidssystemen mogelijk (verbeterd EyeSight).

Koetswerk en afmetingen

Elders in de wereld is de crossover al meer dan zes miljoen keer uit de garage gerold, sinds hij in 1995 als extra variant van de Legacy verscheen. De laatste 12 jaar kennen we het model ook bij ons als Subaru Outback, terwijl de reguliere Legacy hier uit uit de catalogus is verdwenen. Ondertussen staan er vijf generaties in de geschiedenisboeken, nu is het tijd voor nummer zes. Die is bijna 4,9 meter lang en volgt het klassieke recept: een verhoogd koetswerk met avontuurlijke designelementen en een permanente vierwielaandrijving.

Interieur en kofferruimte

Aan de binnenkant profiteert de Subaru outback ook van het SGP-platform, in de vorm van (nog) meer binnenruimte en een hertekend dashboard. In het midden pronkt voortaan een verticaal infotainmentscherm van 11,6 duim, dat duidelijk gestructureerd is en intuïtief werkt. Maar let wel: alleen op de Premium-versie (46.995 euro) hoort daar een navigatiemodule van TomTom bij. Er is veel ruimte op de achterbank en veel plek voor je spullen in de koffer, waarvan het volume schommelt tussen minimum 561 en maximum 1.750 liter.

Specificaties en prestaties

Dankzij de SGP-architectuur kan de nieuwe Subaru Outback een sleepvermogen van 2 ton voorleggen. Best veel voor een atmosferische viercilinder die het zonder turbo rooit en daarom ‘maar’ 169 pk en 252 Nm uit een longinhoud van 2,5 liter puurt – dat is zowaar 6 pk minder dan zijn voorganger, maar wel 17 Nm meer. Overigens is de boxermotor voor 90 procent nieuw. Een andere motoroptie is er niet, geen diesel en geen hybride.

Naar goede gewoonte wordt het vermogen van de Subaru Outback permanent naar de vier wielen gestuurd, wat mede de hoge CO2-uitstoot van 193 g/km (WLTP) verklaart. De overdracht gebeurt via de inmiddels onvermijdelijke CVT (de zogenoemde Lineartronic), die herzien is om de werking van een achttrapsautomaat te imiteren. De X-mode, die grotendeels op het ESP-systeem teert, moet de trekkracht van de aandrijflijn op glibberige ondergrond maximaliseren.

Eigenlijk kun je de Subaru Outback heel weinig verwijten, tenzij misschien dat het benzineverbruik vlot naar 10 l per 100 km kan neigen, al was ons testexemplaar nog maar net ingereden. Met wat meer kilometers achter de kiezen zou dat nog wat beter moeten kunnen. En snel is deze terreinbreak evenmin, de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 10,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 193 km/u.

Rijgedrag

In de meeste situaties blijft de atmosferische viercilinder van de Subaru Outback netjes op de achtergrond, tenzij je het gas tegen de plank trapt en de toerenteller naar de rode zone dwingt. Maar zelfs dan blijft de herwerkte CVT-bak daar niet hangen en zal hij trapsgewijs opschakelen, waardoor de vergelijking met een koffiemolen niet meer opgaat. Voor de meeste verkeerssituaties heeft de vernieuwde 2,5 liter-benzinemotor genoeg koppel om met minder toeren toe te komen, wat de rust in de auto stimuleert.

Pendelaars zullen alvast de semiautonome rijfuncties van de nieuwe Subaru Outback waarderen. Die houden de auto op de snelweg op zijn rijstrook en bewaren voldoende afstand met voorliggers. Wie het heft liever zelf in handen neemt, doet dat met een aangenaam stuur dat de commando’s van de bestuurder gedwee volgt. Toegeven, in sportief genomen bochten resulteert de zachte ophanging in wat rolneiging, net zoals bruuske remmanoeuvres de neus doen duiken. Maar meer dan dat valt er echt niet aan te merken op het rijgedrag van de Outback.

Belgische prijs Subaru Outback

De 2021 Subaru Outback krijgt drie uitrustingsniveaus: de Comfort (39.995 euro), de stoerdere Sport (41.995 euro) en de bijzonder rijkelijk aangeklede Premium-versie (46.995 euro). De prijzen vallen bijzonder goed mee, toch ten opzicht van de concurrentie. Maar de fiscale lasten zijn wel wat hoger door de hoge CO2-uitstoot van de boxerbenzine. Op een paar (nieuwe) metaalglanslakken na voorziet de Japanse constructeur wederom niet in een optielijst. De Premium-uitvoering is bijgevolg full option, inclusief stoelen gehuld in nappaleder die van de Subaru Outback een heuse kilometervreter maken. Blijf je te lang achter het stuur zitten, dan maant de vermoeidheidsdetectie je aan om te pauzeren. Die zit op zijn beurt verwerkt in de standaard gezichtsherkenning, die de gepersonaliseerde sleutel met profielen vervangt.

Subaru Outback - verdict AutoGids

Was het niet voor het hoge brandstofverbruik dat voortvloeit uit zijn gewicht en de gekozen aandrijflijn – en de fiscale penalty die dat in Europa impliceert – dan zou de nieuwe Subaru Outback een uitstekend rapport kunnen voorleggen. Op alle andere vlakken zijn de verbeteringen door de nieuwe SGP-architectuur tast- én genietbaar. De prijs kan absoluut gezien hoog lijken, maar voor dezelfde ruimte en uitrusting betaal je bij andere constructeurs soms stukken meer. Al spelen die concurrenten doorgaans wel beter in op de Europese emissierealiteit.

 

In dit artikel : Subaru, Subaru Outback

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars