Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Subaru XV

De XV is eigenlijk niets meer of minder dan de verhoogde versie van de nieuwe Impreza. Al wil Subaru dat zo niet gezegd hebben, want het merk hoopt de nieuwkomer als SUV te vermarkten.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

U mag gerust zijn, de XV heeft dezelfde minimale bodemvrijheid als de Forester (220 millimeter). De bedenking komt dan ook onvermijdelijk bij ons op: waarom jezelf uitsloven om het zwaartepunt van de mechanische organen (de symmetrische elementen van de vierwielaandrijving en de beperkte hoogte van de viercilinderboxer) te verlagen als je het geheel vervolgens op een hogere ophanging plant? Die discussie verstomt echter zodra je de auto gaat bekijken in de context van zijn soortgenoten, want dan kun je niet anders dan toegeven dat de XV het laagste zwaartepunt van allemaal heeft. Dat maakt hem erg aangenaam om mee te rijden op een bochtig parcours, waar hij zijn koetswerk keurig vlak houdt dankzij een ophanging die de perfecte balans vindt tussen comfort en rijefficiëntie.

De XV 1.6 is al in basisoutfit voorzien van een Hi/Lo-reductiefunctie op de middenconsole wanneer hij is uitgerust met de handgeschakelde vijfversnellingsbak. De vooruitgang die de benzinemotoren geboekt hebben op het vlak van werkingsstilte, souplesse en verbruik, is opmerkelijk, maar de CVT-versnellingsbak - waarop alleen de benzines recht hebben - verdient werkelijk een pluim. Deze continu variabele transmissie heet voortaan Lineartronic en reageert nu veel sneller, is snediger als je vanuit stilstand vertrekt, en gedraagt zich consistenter bij de hernemingen, zonder de motor bij de minste belasting steevast in de toeren te jagen.

Hoewel hij qua prestaties altijd wat achterstand heeft op een viercilinder-in-lijn, is de boxermotor aantrekkelijker dan ooit. De benzineversies van Subaru's vlakke viercilinder hebben het drinken afgezworen en wijken op verbruiksvlak voortaan minder af van de erg zuinige dieselboxer. De XV moet het beste kunnen halen uit deze atypische krachtbronnen, aangezien alles coherentie uitademt: zijn afmetingen, de toegang tot het interieur, zijn ideale verhouding buitenafmetingen- binnenruimte, zijn vierwielaandrijving, zijn snediger CVT-automaat, zijn functionaliteit en, last but not least, zijn licht rebelse kantje, dat hem waanzinnig sympathiek maakt in de stad. Tijdens het rijden blijft de XV nochtans altijd bijzonder ernstig en beheerst.

U kunt de Eerste Test van de Subaru XV nalezen in AutoGids 840 van 7/1/2012.

In dit artikel : Subaru, Subaru XV

NIEUWSBRIEF

De concurrenten