Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Suzuki Celerio 1.0

Terwijl steeds meer kleine stadsauto’s de trendy toer opgaan, zijn er aan het andere eind van het spectrum gelukkig nog altijd modellen die de pragmatische koper willen aanspreken, zoals de Suzuki Celerio.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

De geniale designer Raymond Loewy (1893-1986) zei ooit dat lelijkheid slecht verkoopt. Heel wat constructeurs zullen hem daarin bijtreden, maar er ook aan toevoegen dat een mooi gevormde winstcurve tegenwoordig belangrijker is dan een fraai koetswerkkleedje. Vooral de massaconstructeurs streven ernaar om de productiekosten zo laag mogelijk te houden, maximaal aan schaalvergroting te doen en zoveel mogelijk exemplaren te verkopen. Als je die redenering doortrekt, kom je uit bij de budgetstadsauto’s: niets overtolligs, functionele vormen, een maximale recuperatie van technologie, gedeelde onderdelen en vooral een sterke ongevoeligheid voor autotrends. Het schoolvoorbeeld van zo’n aanpak is natuurlijk Dacia, het lowcostmerk dat steeds meer automobilisten verleidt met zijn eenvoud en efficiëntie voor een democratische prijs. In hetzelfde register speelt ook Suzuki met zijn nieuwe Celerio, die de Alto opvolgt. Die laatste heeft het goed gedaan, toch in ieder geval in België, waar hij Suzuki’s absolute bestseller werd tijdens de gouden periode van de CO2-premies enkele jaren terug. Voor wie het al vergeten zou zijn: klanten kregen toen door de federale overheid 15 procent van de aankoopprijs terugbetaald bij aankoop van een auto met een normuitstoot van minder dan 104 g/ km. Inwoners van het zuidelijke deel van het land kregen daar van het Waalse gewest nog eens een premie van 1.000 euro bovenop. Net als heel wat andere modellen profiteerde de Alto daar uitgebreid van, waardoor hij uiteindelijk niet veel meer kostte dan een stevige maxiscooter. Voor veel mensen volstond die lage prijs klaarblijkelijk om zijn krappe interieur, zijn piepkleine koffer en zijn wat te simplistische afwerking door de vingers te zien. Aan die drie tekortkomingen komt de Celerio nu een mouw passen, maar deze keer wel zonder fiscaal duwtje in de rug. En bovendien moet hij rekening houden met meer concurrentie.

  • . Royale binnenruimte
  • . Lage instapprijs
  • . Gewillige motor
  • . Lovenswaardig weggedrag
  • . Bluetooth beschikbaar
  • . Geluiddemping
  • Karakterloze lijn
  • Fragiel ogende auto, veiligheidsindruk
  • Somber interieur
  • Rijhouding voor grote bestuurders
  • Uitrustingslacunes
  • Gebrek aan zijdelingse steun voorstoelen

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Celerio

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker