Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Suzuki Vitara Hybrid 4x4 - Boosterjet op 48V

Geschreven door Yeelen Möller op

Dezelfde mildhybride aandrijflijn van de Swift Sport zit ook in de Suzuki Vitara. De kleine SUV komt er goed mee weg, maar een zuinigheidswonder is het niet geworden.

Prijs
NB

Concept

Met de versoepeling van de coronamaatregelen beginnen de nieuwigheden van de constructeurs weer stilaan het land binnen te komen. Zo ook bij Suzuki, dat naast de Swift Sport Hybrid ook de Vitara met hetzelfde achtervoegsel op Belgisch grondgebied had klaarstaan voor ons. Niet enkel de badge is hetzelfde, ook het motorblok is dezelfde 1.4 Boosterjet viercilinder turbobenzine als in de Swift Sport. Met 129 pk en 235 Nm, gekoppeld aan een manuele zesbak die in dit geval de vier wielen aandrijft.

Die 1,4-liter krijgt de hulp van een geïntegreerde starter-alternator op 48 volt die remenergie kan recupereren en weer tot 10 kW (13,6 pk) aan elektrisch vermogen kan leveren om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Het is een milde hybride, dus volledig elektrisch rijden zit er niet in, maar de hybride ondersteuning zorgt wel voor een 30 gram lagere CO2-uitstoot vergeleken met de 1.4 niet-hybride. De Vitara Hybrid 4x4 stoot nog 140 g/km uit volgens WLTP, met een benzineverbruik van 6,2 liter.

Rijgedrag

Een gemiddelde dat we overigens niet gehaald hebben, wij bleven steken op zo’n 6,7 liter. Een mogelijke verklaring is dat onze testwagen nog niet ingereden was, met een kilometerstand van amper enkele honderden kilometers. Toch is de Suzuki Vitara Hybrid daarmee niet zuiniger dan de 1.0 Boosterjet met manuele vijfbak die we vorig jaar testten.

Dat wil echter niet zeggen dat de 1.4 Hybrid een straf is om mee te rijden. De motor reageert vlot op input van het gaspedaal en de manuele zesbak schakelt vlot en trefzeker, zonder te lange onderbrekingen van het vermogen bij het kiezen van een nieuw verzet. Daarnaast geeft de Vitara dankzij zijn 4x4-systeem en de flinke grondspeling een gevoel van onverschrokkenheid bij putten, kuilen of drempels. Aan een echt off-roadparcours hebben we ons niet gewaagd, maar we vermoeden dat de Vitara een stuk verder zou geraken dan het gros van de compacte SUV’s en cross-overs.

Maar om echt van de Vitara te gaan houden, moet je wel door de vingers zien dat hij niet zo modern oogt als je zou verwachten van een model dat sinds 2014 op de markt is en vorig jaar nog een facelift kreeg. Vooral in het interieur is het niet zo modern vertoeven als bij de concurrentie, al wordt dat gecompenseerd door het feit dat heel wat snufjes als een adaptatieve snelheidsregelaar, rijstrookassistent en smartphonekoppeling wel gewoon te krijgen zijn.

Ons verdict

Zijn badge en zijn veiligheidsuitrusting is erg modern, maar de Suzuki Vitara voelt eigenlijk nogal klassiek aan om mee te rijden. In positieve zin, met een motor die gretig reageert en niet tegengehouden wordt door ellenlange ‘bakverhoudingen om het normverbruik zo laag mogelijk te krijgen. Maar ook in negatieve zin, door zijn weinig spannend design en wat gedateerd interieur. Het is dus maar de vraag waar je belang aan hecht.

  • Gretige motor
  • Aangename versnellingsbak
  • Echte 4x4
  • Toch niet zo zuinig
  • Gedateerd interieur
  • Prijs loopt op

Verwante testen

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Vitara

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker