Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla heeft niet genoeg water om meer te produceren in Duitsland

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-12-2022

Tesla heeft zich als doel gesteld een miljoen auto's te produceren in zijn fabriek in Grünheide. Maar om dit te bereiken heeft de Gigafactory veel meer water nodig. En dat is waar het lastig wordt met de Duitse autoriteiten.

De Gigafactory in Grünheide, nabij Berlijn, is essentieel voor Tesla's uitbreiding in Europa. Momenteel mikt de fabriek van de Amerikaanse constructeur op de productie van 500.000 Tesla Model Y's, maar het is de bedoeling om het dubbele daarvan te produceren, oftewel 1 miljoen auto's per jaar. Dit betekent echter een verdubbeling van het waterverbruik op een moment dat de huidige productie reeds de grenzen bereikt van wat de plaatselijke openbare watervoorziening kan leveren. Tesla is daarom van plan andere waterbronnen aan te boren om zijn productie te ondersteunen. Dit tot woede van zowel de watermaatschappijen als de lokale autoriteiten.

>> Lees ook - Tesla: Gigafactory in Grünheide goedgekeurd

Een gevaarlijk precedent

De aanpak van Tesla is om in de omgeving van de Gigafactory in Grünheide proefboringen te doen om nieuwe exploiteerbare waterbronnen te vinden en de decennia oude openbare gegevens bij te werken. Hoewel de autoriteiten niet principieel tegen een dergelijke operatie gekant zijn, wijzen zij erop dat als Tesla een nieuwe waterbron vindt - of meerdere - het merk nog steeds een vergunning moet aanvragen en verkrijgen om deze te exploiteren.

Bovendien is het feit dat een particulier bedrijf dergelijke tests uitvoert in plaats van de plaatselijke autoriteiten onconventioneel en die laatste - samen met sommige politici en milieugroeperingen - vrezen dat dit een juridisch precedent zal scheppen waarbij privébedrijven het verzamelen van openbare gegevens op zich nemen. Bovendien is er een groot risico dat Tesla prioritaire toegang zal eisen tot de bronnen die het heeft ontdekt - ten koste van het openbaar belang. In de naburige regio Märkish-Oderland verklaarde een bestuurder dat "water een publiek goed is, en exploratie een publieke taak ... het is een grens [die niet mag worden overschreden.]" 

Hoe zit het met het personeel?

Maar voordat Tesla zijn jaarlijkse productie kan verdubbelen en meer water kan vinden, zal het eerst zijn arbeidsproblemen moeten oplossen. De Amerikaanse constructeur heeft namelijk moeite met het vinden en behouden van voldoende personeel. Tussen te strenge arbeidsvoorwaarden en werktijden en lonen die lager zijn dan die van soortgelijke bedrijven in de regio, zit Tesla met een Duitse mentaliteit die sterk verschilt van die in de Verenigde Staten.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten