Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Toyota Aygo X (2022) - met de X van Cross

Geschreven door Klaas Janssens op

Hoewel de Toyota Aygo X wat groter, slimmer en stijlvoller werd en zich daarbij ook zelfverklaarde cross-overallures aanmeet, blijft het een vrolijk kwetterende stadsmus. AutoGids reeds met een nog deels gecamoufleerd preproductiemodel.

Prijs
NB

Concept

De Aygo wordt Aygo X: een extra letter in de naam voor een nieuw concept, want Toyota’s stadswagen is een kleine cross-over geworden. Eentje die goochelt met bekende trucs: de grotendeels in België en vooralsnog enkel voor de Europese markt ontwikkelde Toyota Aygo X rust namelijk op het GA-B-platform van de TNGA-architectuur waarop ook de Yaris steunt.

Het koetswerk van de Toyota Aygo X ondergaat een forse groeispurt: een lengte van 3,70 meter en een breedte van 1,74 meter is respectievelijk 23,5 en 12,5 centimeter meer dan de vorige generatie. De wielbasis nam toe met 9 centimeter, en het autootje staat ook 5 centimeter hoger op zijn poten. Het SUV-effect wordt verder versterkt door de grote wielen: exemplaren van 17, optioneel zelfs 18 duim.

Ook het lijnenspel trekt de designkaart, met een wigvormige daklijn en scherp uitgesneden achterdeuren. Verkijk je op de bijgevoegde foto’s niet op de camouflagetape op de wielkastranden van kunststof: het is niet meer dan een wrap die aangeeft dat het nog om preproductie-exemplaren gaat. Maar eigenlijk staan die stickers de Toyota Aygo X opperbest, dus misschien worden ze binnenkort wel toegevoegd aan het een of andere personaliseringsprogramma.

Want Toyota heeft zijn best gedaan om de kleine cross-over wat extra sexappeal te geven. De basisversies van de Aygo X zijn wit, grijs of zwart, maar de hippere uitrustingslijnen combineren zwarte koetswerkelementen met kleurrijke, naar kruiden vernoemde laktinten die omschreven worden als Cardamom (‘kardemom’, groen), Chili (rood), Ginger (‘gember’, beige) en Juniper (‘jeneverbes’, blauw).

Het koetswerkthema wordt telkens netjes doorgetrokken in het interieur, dat meer ruimte biedt, goed afgewerkt lijkt en een opvallende infotainmentsectie krijgt: de bolvormige rand rond de multimediamodule wil de verbondenheid tussen de bestuurder en zijn passagier versterken – samen muziek kiezen en zo, alsof je aan een gettoblaster aan het prutsen bent.

De instap achterin is door de smalle deuren niet geweldig, maar er is wel voldoende plaats voor een Maxi-Cosi, zo wordt ons plechtig beloofd. Nu goed, uit een bevraging bij eigenaars van de vorige Toyota Aygo werd de grootte noch het comfort van de achterbank als een doorslaggevend criterium genoemd. De respondenten hadden wel graag een ruimere koffer, en aan die oproep werd gehoor gegeven: het laadvolume stijgt met 60 liter en bedraagt nu 231 liter. Al is het toch vooral de handigere vorm die het bagagecompartiment deugd doet.

2022 Toyota Aygo X

Rijgedrag

Wie Toyota zegt, denkt hybride. Maar deze keer denk je dan verkeerd, want deze cross-over wordt enkel aangeboden met een atmosferische eenliter-driepitter die een vermogen van 72 pk combineert met een maximaal koppel van 93 Nm. Die power wordt standaard op de voorwielen gezet via een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar wij konden de weg op met de optionele continu variabele transmissie, S-CVT gedoopt.

Om eerlijk te zijn waren we vooraf een beetje sceptisch. Want een hogere bouw, velgen tot 18 duim, een CVT en een piekvermogen van 72 pk (als de airco er tenminste geen 68 van maakt), dat zijn niet meteen de ingrediënten waarmee je kookt wanneer je een kwieke stadsrakker aan het bereiden bent – de tijd van 15,5 seconden die deze Aygo officieel nodig heeft om 100 km/u aan te tikken, spreekt trouwens boekdelen.

Maar onderweg in de stad blijkt het allemaal geweldig mee te vallen. Het onderstel van de Toyota Aygo X weet uitstekend raad met verkeersdrempels en houdt koetswerkbewegingen netjes onder controle. Samen met het lage gewicht en de goede balans voegt ook de kleine draaicirkel flink wat rijplezier toe. Intussen maakt de kwieke versnellingsbak optimaal gebruik maakt van het aanwezige koppel. Zonder daar veel voor in ruil te vragen, want het geluidscomfort is opmerkelijk en de benzinedorst beperkt.

Tijdens onze testrit door de binnenstad van Barcelona bleven we spelenderwijs onder de grens van 5 l/100 km. Die goede hum verdwijnt enigszins wanneer je de binnenstad achter je laat en kronkelende binnenwegjes of snelwegen opzoekt. Dan gaat de CVT alsnog janken en moet de Toyota Aygo X alle zeilen bijzetten om mee te kunnen, zoals dat ook het geval is bij de meeste rivalen uit het A-segment.

De nieuwe Toyota Aygo X is wel wat duurder geworden dan zijn voorganger. De basisversie kost nu 15.840 euro, en de kruidiger uitrustingsniveaus verkopen hun huid nog een stuk duurder. De S-CVT vraagt een supplement van 1.100 euro, het leuke canvasdakje schudt nog eens 1.600 euro uit je zakken. Daarvoor krijg je dan wel een heleboel in de plaats, met een veiligheidsuitrusting en multimediatechnologie die ervoor zorgen dat de X op zowat hetzelfde niveau speelt als de Yaris. Maar dat mag ook wel, want zo groot is het prijsverschil niet meer.

2022 Toyota Aygo X

Verdict

Niet X, maar Cross. Zo spreek je die extra letter achter de derde generatie van de Toyota Aygo uit. Zoals bij de cross-overversies van de Yaris en de Corolla, maar dan anders – daar wordt de Cross namelijk voluit geschreven. Dat heet dan spijkers op laag water zoeken, omdat deze Toyota zowat perfect doet wat hij hoort te doen: schitteren in de stad. Desgewenst op een stijlvolle manier.

  • Prettig, lichtvoetig rijgedrag
  • Geluiddemping en algemeen kwaliteitsniveau
  • Aangename CVT, laag verbruik
  • Motor met limieten
  • Prijsverschil Toyota Yaris
  • Te hip voor de Toyota-badge?

In dit artikel : Toyota, Toyota Aygo x

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker