Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota Aygo: Klaar om uit te gaan

Geschreven door Johan Dillen op

Toyota merkt dat zijn klanten de Aygo vooral uitkiezen omwille van zijn design. De mid-life facelift brengt dus een dikke laag schmink, maar ook een vernieuwde motor.

Het concept

“De Aygo is één van onze belangrijkste modellen om nieuwe klanten vertrouwd te maken met ons merk”, zegt Vincent Dewaersegger, senior communicatiemanager Bij Toyota Europe. “Veertig procent van de Aygo-kopers had voorheen geen Toyota.” De Aygo maakt deel uit van de drieling Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo, een joint-venture uit 2005 tussen PSA en het Japanse merk waarbij de auto’s in het Tsjechische Kolin van de band rollen. De rollen zijn duidelijk verdeeld: PSA staat in voor de aankoop van de onderdelen en levert uit zijn stock de stoelen, het verwarmingscomponent en de airco. Toyota zorgt voor de motor, de versnellingsbak, de ophanging en het dashboard.. en voor de assemblage. De bumpers, lichtblokken, voorvleugels en de achterlichten zijn specifiek voor elk van de drie modellen. Er is keuze uit drie- en vijfdeursmodellen.

Wat er verandert

Toyota’s designdepartement heeft de X-vorm in de neus meer benadrukt door hem een driedimensionale invulling te geven. Bijkomend zorgen de led-dagrijlichten voor een eigen signatuur. In de lichtblokken achteraan geven de led-lichten hem een mooie welvende lichtlijn. Een vernieuwd charmeoffensief waarmee de Aygo zich volgens Toyota nog een tijd moet kunnen handhaven in de topvijf van de kleinste stadsmussen. “De afgelopen jaren was de Aygo in Europa goed voor om en bij 85.000 verkochte exemplaren per jaar. We hopen dat deze gefacelifte versie nog boven die 85.000 kan uitstijgen, om een marktaandeel van 6,7 procent te bereiken in zijn klasse in Europa”, aldus Dewaersegger.

De 1-liter driecilinder atmosferische benzine is uitgebreid herwerkt, om aan de Euro 6.2-normen te voldoen die van kracht worden vanaf september. Daarnaast stond ook meer trekkracht bij lage toeren (onder 3.000 o/m) hoog op het verlanglijstje. De driecilinder kreeg onder meer twee injectoren aan de inlaatpoort, variabele timing (VVT) ook op de uitlaatkleppen, een grotere uitlaatpoort, wijzigingen aan de cilinderkop en het motorblok, het design van de zuigers, een aangepast EGR-systeem, verminderde wrijving en een iets hogere compressieverhouding.

Hoe hij rijdt

In absolute cijfers is er nauwelijks verschil. Met een maximumkoppel van 93 Nm bij 4.400 o/m gaat de nieuwe Aygo er zelfs 2 Nm op achteruit. Maar in het bereik tot 3.000 o/m is de atmosferische motor krachtiger geworden. In piekvermogen wint hij dan wel weer kracht, van 69 pk naar 75 pk. Dat levert een beetje winst op in de spurt, al blijft die met een 0 tot 100 km/h in 13,8 seconden bescheiden. Maar vooral: Toyota is overgeschakeld op de WLTP-testmethode voor het gehomologeerd verbruik. Voorheen was dat in de gemengde NEDC-cyclus 4,1 l/100 km voor 95 g/km CO2. Dat wordt in een van de WLTP-cyclus afgeleid gemiddelde in het beste geval 3,8 l/100 km voor 86 g/km CO2 voor de Eco-versie. De gewone versie staat gehomologeerd met 4,1 l/100 km en 93 g/km CO2.

Toyota verbeterde de isolatie om wind- en rijgeluiden beter te drukken. Maar op de snelweg nemen de parasitaire geluiden toch nog vaak de bovenhand. De Aygo is en blijft een stadsmus. Voldoende vlot om mee te surfen met de verkeersstroom, maar verwacht geen wonderen. Zuinig is hij wel, op een gemengd parcours met flink wat druk stadsverkeer nam hij genoegen met 5,7 l/100 km.

Budget

Toyota heeft meer kleur gebracht in het interieur en de weergave van de digitale tellerpartij een kleine update gegeven. Het merk zet in op meer individualiseringsmogelijkheden met de Aygo en heeft daarvoor de uitrustingsniveaus wat herschikt. X blijft de basisuitvoering, maar Toyota ziet het tweede niveau X-Play als de echte vertrekbasis om de Aygo op smaak te brengen. Daarnaast zijn er ook de luxueuzere afwerking X-Clusiv, X-Cite en X-Trend, waarbij de verschillen vooral in de kleuren schuilen (zie kader). X-Play brengt standaard al een manuele airco, een snelheidsbegrenzer en een Pioneer multimediasysteem met 7-duim aanraakscherm en achteruitrijcamera. Navigatie is hier een optie, net als Apple CarPlay- en Android Auto-compatibiliteit.

Ons verdict

De Aygo gaat erop vooruit. Hij weet zijn charme nog beter uit te spelen, terwijl zijn motor aangenamer en zuiniger werd. Kortom, alles wat een goede stadsauto moet zijn. Met als kers op de taart dat de prijzen voortaan beginnen bij 11.760 euro, of 300 euro minder dan voor de facelift.

In dit artikel : Toyota, Toyota Aygo

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars