Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Toyota Celica (1982-1985)

Geschreven door Steven Appelmans op 25-05-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Toyota Celica (1982-1985).

De derde generatie van de Toyota Celica kreeg slechts drie jaar om zijn stempel te drukken, met een koetswerkontwerp dat op dat moment eerder als merkwaardig dan als mooi gepercipieerd werd. Het is een beetje een tussenmodelletje: niet van een tijdloze schoonheid, geen indrukwekkend WRC-palmares en geen ijzersterk imago. De TA60-generatie van de Toyota Celica lijkt door iedeeen vergeten. En net daarom is het zo'n interessante sportwagen om op de kop te tikken.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Over de plas is deze Toyota Celica aan een opmars bezig, daar denken ze dat de TA60 wel tot een klassieker kan uitgroeien. Wij zien er vooral een interessante sportwagen voor een trackday, een driftsessie of een tuningproject in.

 

Waar moet je op letten?

Onaangeroerde exemplaren zijn zeldzaam. De sletuelvraag: wie waren de vorige eigenaars en wat hebben ze met hun Toyota Celica uitgestoken? Een gezonde dosis scepsis is dan ook de moeder van de porseleinenwinkel. Nu hoef je je mechanisch weinig zorgen te maken, ook de Celica is een echte Toyota. Eigenlijk kan enkel rust de Japanse sportieveling klein krijgen. Check elk hoekje en kantje zo zorgvuldig mogelijk, ook achter de wollige tapijten en plastic beschermplaatjes.

Probeer een Toyota Celica met 2 liter-krachtbron op de kop te tikken. De basisversie met 1,6 liter-motor houdt het immers bij 85 pk, zelfs voor een coupé uit de vorige jaren '80 is dat te mager. De Hatchback-uitvoerig was het populairst, wegens gezegend met het mooiste lijnenspel. Maar er bestaat ook een tweedeurs met rechte achterruit en een klassieke berlinekont, en natuurlijk ook een cabrioletversie van de Toyota Celica. In alle drie de gevallen uitgerust met een achterbank, maar maak er geen gezinswagen van.

Hoeveel mag dat kosten?

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Omdat de Japanner niet echt geliefd is, kost de Toyota Celica je niet meer dan een prikje. Een korte zoektocht leverde enkele puntgave, Belgische exemplaren om waaraan een prijskaartje van minder dan 10.000 euro bengelde. Tenzij je voor de heilige graal zou gaan, de Toyota Celica Supra, met zijn spitste neus en grotere V6-motor. Daar tel je gauw enkele duizendjes extra voor, als je al een goed exemplaar vindt. Tip: ga eens in de VS kijken.

Is er een leuk alternatief?

Met een Nissan200 SX valt er meer lol te trappen, maar gave exemplaren zijn zo mogelijk nog zeldamer. Dan zouden wij eerder voor de Mazda RX-7 gaan. Of doorsparen voor de Toyota Celica van de vierde generatie, met een lichte voorkeur voor de GT-Four.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten