Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Grand Prius+

Een verlengde Prius met plaats voor zeven? Het bestaat voortaan: Toyota komt voor de dag met de Grand Prius+, die de kwaliteiten van zijn hybridemodel verpakt in eenvolumerformaat.

37.240 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Toyota heeft het gedaan: een eenvolumer met zeven zitplaatsen afgeleid van de vijfzitter die de Prius is. Daartoe zijn de Japanse ingenieurs vertrokken van een nieuw platform waarop ze - alle stilistische gelijkenissen ten spijt - een volledig hertekend koetswerk hebben ontworpen. Om plaats te bieden aan die derde zitrij met twee stoelen (die niet kunnen worden verwijderd, maar wel neergeklapt), heeft Toyota de nikkel-metaalhydridebatterij vervangen door een compacter lithium-ionexemplaar (Li-ion). De batterij van de Grand Prius+ neemt geen interieurruimte noch laadvolume in beslag. Elders vind je de opbergmogelijkheden die je verwacht van een eenvolumer met zeven zitplaatsen.

De Grand Prius+ wel iets duurder dan zijn berlinebroer. Toyota heeft er echter wel over gewaakt hem niet te zwaar te maken. Getuige het nieuwe doorzichtige dak van hars. Dat is minder goed bestand tegen krassen dan glas, maar een pak lichter - liefst 17 kilo. Toch werd de brugverhouding ingekort van 3,498:1 naar 3,704:1, niet alleen om de gewichtstoename te compenseren, maar ook om een hoger maximaal toegelaten gewicht mogelijk te maken. Het 'koffiemoleneffect' onder belasting wordt er alleen maar sterker door, al is de eenvolumer nog beter geluidgedempt dan de Prius. Op de eindoverbrenging na verandert er mechanisch niets.

De fiscaal interessante Grand Prius+ biedt de kwaliteiten van de vertrouwde Prius binnen het formaat van een ruime en praktisch ingerichte eenvolumer. Wat het reële verbruik betreft met zeven inzittenden, zullen we nog even moeten wachten tot een Gedetailleerde Wegtest.

U kunt de Eerste Test van de Toyota Prius+ nalezen in AutoGids 852 van 27/6/2012.

In dit artikel : Toyota, Toyota Grand Prius+

Geschreven door op

De concurrenten