Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota GT-86

Eindelijk is het zover. Met de GT86 knoopt het oerdegelijke Toyota weer aan bij zijn decennialange traditie van toffe sportcoupés. Wij testten enkele preproductiemodellen op het circuit van Jarama.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.20/20

Overzicht :

Toyota stond in voor het basisconcept en het design van de auto, terwijl de belangrijkste technische elementen (zoals motor, overbrenging en onderstel) werden ontwikkeld in samenwerking met Subaru (waarin Toyota zijn participatie in 2008 had opgetrokken tot 16,5 procent). Wij trokken naar het historische autocircuit van Jarama bij Madrid, waar in lang vervlogen tijden nog heroïsche Formule 1-races werden beslecht, om enkele preproductiemodellen van de GT86 aan de tand te voelen. De huidige omloop is 3,85 kilometer lang en biedt een licht heuvelachtige traject en een rijke variatie aan bochten.

Het werd al meteen duidelijk dat de GT86 zijn belofte van driver's car helemaal waarmaakt. De vrij lage rijhouding is perfect in te stellen, de sportieve kuipstoeltjes bieden alle steun die je nodig hebt bij een sportieve rijstijl, en de motor hangt bijzonder goed aan het gas. De auto bulkt niet van de power (200 pk). De automaat schakelde trouwens behoorlijk snel voor een klassiek systeem met koppelomvormer, maar zette ondanks zijn handige schakelpeddels achter het stuur toch een lichte domper op de feestvreugde. Ongetwijfeld een heel comfortabele combinatie voor dagdagelijks gebruik op de openbare weg, maar om volop van de circuitpret te kunnen genieten kiezen we toch zonder de minste aarzeling voor de versie met manuele versnellingsbak.

De GT86 lijkt zijn belofte van driver's car helemaal waar te maken. Deze relatief compacte en lichte sportcoupé met boxermotor voorin heeft geen monstervermogen nodig om tonnen rijplezier te verschaffen, mede dankzij zijn lage zwaartepunt en zo goed als ideale gewichtsverdeling. Bovendien is hij niet eens plankhard opgehangen, zodat hij niet alleen op het circuit, maar ongetwijfeld ook op de gewone weg tot zijn recht komt. Maar dat is voor een volgende test...

U kunt de Eerste Test van de Toyota GT 86 nalezen in AutoGids 846 van 4/4/2012.

In dit artikel : Toyota, Toyota GT86

Geschreven door op

De concurrenten