Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota RAV4 2019: Operatie verleiding

Een van kop tot teen herwerkte hybride aandrijflijn én een verleidelijker koetswerkkleedje: het is duidelijk dat Toyota met de nieuwe RAV4 ook wat meer op het gemoed wil spelen.

37.500 €
  • Score redactie 15.26/20

Overzicht :

Het concept

Is er met de heersende uitstootpolemiek nog ruimte voor emotie bij de auto’s van morgen? Toyota lijkt alvast overtuigd van wel: ondanks de almaar strengere uitstootnormen lijkt de Japanse constructeur de jongste jaren het roer te hebben omgegooid, door zijn nieuwe modellen wat meer dynamisme mee te geven. Een koerswijziging die we allicht te danken hebben aan Akio Toyoda, de CEO van het merk, die in zijn vrije tijd graag al eens achter het stuur van een racewagen kruipt. Het beste bewijs van deze nieuwe strategie is de komst van de Yaris GRMN en, onlangs nog, de Supra. Maar terwijl dat natuurlijk maar nichemodellen zijn, wil de Japanse constructeur ook alle nieuwe modellen een meer dynamische insteek geven, zoals deze vijfde generatie RAV4 duidelijk maakt.

Dat begint al bij zijn koetswerkdesign. Het minste wat je kunt zeggen, is dat het lijnenspel van deze nieuwe RAV4 niemand onbewogen zal laten – je houdt ervan of niet, een tussenweg is er niet. De nieuwkomer rust op een gloednieuw GA-K-platform (een afgeleide van het TNGA-platform of Toyota New Global Architecture) en draagt zijn wielen meer op de uithoeken van zijn carrosserie: terwijl de wielbasis met 30 millimeter toenam, werden de voor- en achteroverhang ingekort met respectievelijk 5 en 30 millimeter.

Alles bij elkaar is deze vijfde generatie dus een tikkeltje korter geworden (4.600 millimeter), maar met zijn 1.855 millimeter is hij wel 1 centimeter breder dan vroeger. Ook de spoorbreedtes namen toe: vooraan met 35 millimeter, achteraan met 55 millimeter. En wat ook opvalt: terwijl de bodemvrijheid een ietsje groter werd (+4 millimeter), ligt het dak toch 10 millimeter dichter bij de grond. Die gewijzigde proporties geven de RAV4 een meer gedrongen en sportiever voorkomen, zonder dat de binnenruimte daarvan de dupe werd. Integendeel zelfs, de koffer werd nog 79 liter groter en heeft nu een inhoud van 580 liter, terwijl de breedte op ellebooghoogte achterin met 4 centimeter toenam.

Wat er verandert

Maar het wordt pas écht interessant onder de motorkap. In dit segment is de keuze voor een diesel nog altijd perfect legitiem, maar toch heeft Toyota besloten om geen D-4D-uitvoering meer aan te bieden. Maar geen nood, want de RAV4 bestaat met een bijzonder overtuigend alternatief, in de vorm van een compleet herwerkte hybride versie. Die aandrijflijn blijft trouw aan de principes van Toyota’s Hybrid Synergy Drive en combineert dus nog altijd een benzinemotor met twee elektromotoren via een planeetwielstelsel, maar al die onderdelen werden wel geoptimaliseerd en krachtiger gemaakt.

Zo ontwikkelt de 2,5 liter grote benzinemotor nu 178 pk, terwijl een van de twee elektromotoren tot 88 kW/118 pk en 202 Nm kan leveren. De verbrandingsmotor werkt nog altijd volgens de Atkinson-cyclus (met langere inlaatslag), maar heeft nu een kleinere boring en langere slag (87 bij 103,4 millimeter tegenover 90 bij 98 millimeter vroeger), wat hem extra koppel oplevert: 221 Nm. Het geheel is goed voor een gezonde 218 pk, of zelfs 222 pk in het geval van de AWD-i. Toyota biedt namelijk ook nog altijd een hybride RAV4 aan met een derde elektromotor van 40 kW/54 pk, die op de achteras ligt en de achterwielen aandrijft. Op die manier wordt de RAV4 een vierwielaandrijver, maar dan wel eentje van het type by wire: er is geen enkele mechanische verbinding tussen de voor- en de achtertrein.

Naast deze hybride versie(s) staat er ook nog altijd een gewone benzinevariant in de catalogus: een tweeliter van 175 pk en 208 Nm. Die is beschikbaar als voorwieltrekker en als 4x4 en heeft in dat laatste geval standaard de CVT-versnellingsbak die optioneel op de voorwielaangedreven 2.0 te krijgen is. Maar Toyota is ervan overtuigd dat klanten vooral voor de Hybrid zullen gaan en dat de benzineversie enkel maar de kruimels van de verkoop voor zijn rekening zal nemen. Dat verklaart allicht waarom wij tijdens deze kennismakingsrit enkel met hybrides de weg op konden...

Hoe hij rijdt

De vierwielaangedreven RAV4 Hybrid bleek een revelatie. We zouden hem bijna als temperamentvol durven omschrijven, en in elk geval getuigt hij van een heel alert karakter. In deze AWD-configuratie kan hij natuurlijk rekenen op niet minder dan vier krachtbronnen (drie elektromotoren en een benzine), en bovendien blijft het gewicht alles in acht genomen nog schappelijk (1.730 kilogram). Van het CVT-effect waarvoor Toyota’s hybrides zo vaak gehekeld werden, is hier veel minder sprake, doordat de elektronische sturing de benzinemotor minder snel in de toeren jaagt onder belasting. Je moet al bijna vol gas geven (bijvoorbeeld bij hernemingen) vooraleer het geluid van de viercilinder echt het interieur binnendringt. En dan nog wordt het nooit storend, of toch niet zoals dat vroeger het geval kon zijn.

Voor zijn ophanging doet de RAV4 achteraan een beroep op dubbele driehoeken. Het geheel is vrij comfortabel en ook qua rijplezier kan deze SUV voortaan met de betere leerlingen van de klas mee. Dat heeft te maken met de vrijwel neutrale gewichtsverdeling over voor- en achteras (51/49 procent), maar ook het lichte, maar toch snedige en nauwkeurige stuur – naar SUV-normen welteverstaan. Bovendien brengt het nieuwe platform ook een lager zwaartepunt mee, dat nog verder wordt verlaagd doordat de auto minder hoog werd. Op de limiet gaat de RAV4 (heel) lichtjes ondersturen.

Budget

De instapversie van de RAV4 (2.0-benzine, voorwielaandrijving) is er vanaf 30.650 euro; voor de Hybrid AWD-i ben je minstens 42.550 euro kwijt. Dat is niet weinig, maar in ruil krijg je een middelgrote SUV die technologisch volledig bij de les is, weinig verstookt en daardoor een groen(er) karakter heeft. En dat zijn argumenten die dezer dagen niet in dovemansoren vallen... Los daarvan heeft deze vijfde generatie ons vooral overtuigd door zijn herwerkte hybride aandrijflijn, zeker in de vierwielaangedreven variant.

Ons verdict

De nieuwe Toyota RAV4 keert terug met extra argumenten. Hij is nog altijd beschikbaar als hybride – dat is meteen ook zijn voornaamste troef – en heeft eigenlijk bitter weinig concurrenten. Met zijn state-of-the-arttechnologie, zijn extra rijplezier en zijn efficiënte aandrijfgeheel heeft deze nieuwe generatie alle kans op slagen in dit segment.

 

  • Geoptimaliseerde hybride
  • Zitcomfort
  • Binnenruimte
  • Nog altijd veel harde kunststoffen
  • Geluiddemping interieur
  • Grote afmetingen

In dit artikel : Toyota, Toyota RAV4

Geschreven door op