Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Goodwood 2018: Toyota Supra: 520 Nm en amper 1.500 kg

Geschreven door David Leclercq op 18-07-2018

Er is meer informatie bekend over de toekomstige Toyota Supra, die afgelopen weekend als prototype werd voorgesteld in Goodwood. Verschillende bronnen bevestigen dat zijn gewicht onder 1.500 kg blijft en dat zijn drieliter tot 520 Nm koppel ontwikkelt.

De nieuwe Toyota Supra werd als gecamoufleerd prototype voorgesteld op het Festival of Speed 2018 in Goodwood. Er wordt veel gesproken over deze nieuwe sportwagen en enkele verantwoordelijken losten al een beetje informatie.

Zoals een F-serie

Tetsuya Tada, de hoofdingenieur van Supra, zei het volgende: “Ik wil geen precieze cijfers verspreiden, maar het vermogen van deze is van hetzelfde niveau als wat we aanbieden in de F-serie van Lexus.” Deze modellen (RC-F coupé en GS-F berline) halen 520 Nm koppel. “Je kunt je voorstellen dat het een tegelijk lichte en compacte auto wordt. Zijn wielbasis is nog korter dan die van de GT86. Tegenover de F-serie van Lexus zitten we ook 200 à 300 kg lager qua gewicht.” Dat een gewicht van ongeveer 1.500 kg vermoeden.

Bevestiging

Op het internet lazen we recent nog gelekte informatie met een gewicht van 1.496 kg, wat 250 kg meer is dan de GT86, maar ook 14 kg minder dan de laatste Supra die in 2002 gebouwd werd. Als resultaat verwachten prestaties in de buurt van een Porsche 911 Carrera S PDK, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 4 seconden of iets minder.

Zelfsper en drieliter

Tada gaf ook aan dat de auto uitgerust wordt met een drukgevoede drieliter van BMW (wellicht goed voor 350 pk) en dat “een differentieel met beperkte slip en 50/50-gewichtsverdeling” op het programma staan. De Supra wordt gebouwd op het platform met koolstofvezel van de i3, i8 en 7-Reeks en wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat, wat enkele ‘puristen’ misschien wel teleurstelt. Nog volgens Tetsuya Tada “ligt het zwaartepunt van de Supra lager dan dat van de GT86, met een twee keer hogere torsiesstijfheid”.      

Meerdere varianten

De leiding van Toyota heeft ook al de intentie uitgesproken om meerdere varianten van de Supra te produceren met verschillende vermogens, wat uiteraard de komst van een radicale GRMN-raceversie doet vermoeden. Net als bij de Z4 is er sprake van een hybrideversie en het gebruik van snellere, sterkere supercondensatoren in plaats van traditionele batterijen. Wordt zeker vervolgd.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten