Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota Urban Cruiser

Een polyvalente Mini, prijskaartje incluis: zo zou je de Toyota Urban Cruiser kunnen noemen. Met zijn trendy SUV-look wil hij de stadsjungle gaan veroveren.

Prijs
NB

Toyota besloot mee op de kar te springen, met de Urban Cruiser. Die legt met zijn naam de link tussen twee werelden die normaal weinig of niets met elkaar gemeen hebben. Het resultaat van die vermenging is een auto met relatief compacte buitenafmetingen: 3,93 meter lang, maar relatief breed (1,73 meter) en hoog, namelijk 1,52 meter of zelfs 1,54 meter voor de 4x4-versie. In die laatste krimpt het koffervolume door de aanwezigheid van de achterbrug en aandrijfassen achteraan wel van 314 naar 305 liter. In de 4WD-versie verliest de Urban Cruiser ook zijn nochtans erg praktische verschuifbare achterbank. Ze kan echter nog wel in twee delen (60/40) worden neergeklapt dankzij de afzonderlijke rugleuningen.

De Urban Cruiser wordt gelanceerd met twee motoren: een benzine en een diesel. De eerste is een gloednieuwe 1,3-liter-viercilinder met Dual VVT-itechnologie, goed voor 101 pk en 132 Nm. Deze nieuwe krachtbron onderscheidt zich vooral door het feit dat ze over een stop-startfunctie beschikt. De diesel is dan weer een oude bekende. Het gaat om de 1.4 D-4D met 90 pk die nog tal van andere modellen van het merk aandrijft. Zowel de benzine- als de dieselmotor is echter alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automaat is er niet en dat is toch op zijn minst een vreemde keuze voor een wagen die zich zo expliciet op de stad richt.

Evenmin interessant in stadsverkeer zijn de vrij kleine raamoppervlakken, die het zicht rondom enigszins beperken. Tot slot heeft de rijhouding te lijden onder een te laag geplaatst stuur. Het interieur lijkt ook minder origineel dan het koetwerk en bepaalde materialen voldoen helemaal niet aan wat we van Toyota tot nog toe gewend waren.

Met een basisprijs van 18.000 euro voor de benzineversie en zelfs bijna 20.000 euro voor de minst dure diesel is de Urban Cruiser zeker niet goedkoop voor een zo compacte auto. De Urban Cruiser heeft bovendien geen recht op overheidspremies, want zijn CO2-uitstoot overschrijdt de drempel van 115 g/ km. Hij zal dus de facto voorbehouden blijven aan enkele rijke… en trendy stadsbewoners.

In dit artikel : Toyota, Toyota Urban Cruiser

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker