Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Toyota Yaris ECOVan, Spanje voor Europa?

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-08-2021

Toyota brengt een bestelversie op de markt van zijn stadswagen Yaris, de ECOVan. Dat model is enkel verkrijgbaar in Spanje… of komt het daarna naar de rest van Europa?

Toyota verbreedt het commerciële bereik van de Yaris door een bestelversie aan te bieden op de Spaanse markt. De Toyota Yaris ECOVan neemt het koetswerk over van de Yaris vijfdeurs maar maakt er een soort minibestelwagen van. Die kleine hybride bestelwagen zou een groot publiek van professionals kunnen aanspreken, nu de sector van de leveringen voor de “laatste kilometer” lijkt te gaan boomen als gevolg van allerlei toegangsbeperkingen in stadscentra.

2 plaatsen en een grote koffer

Het principe is eenvoudig: men neme een Toyota Yaris Hybrid, verwijdert de achterbank en voorziet een ruimte voor het vervoer van zware en grote lasten, en voilà, daar is de Toyota Yaris ECOVan. Het koetswerk blijft volstrekt identiek aan dat van de vijfdeurs met vijf zitplaatsen, maar in het interieur is alles achter de voorstoelen nieuw. De achterbank ruimt baan voor een vlakke laadvloer van 0,9 vierkante meter en maakt een laadvolume vrij van 720 liter in plaats van de 286 liter van het ‘normale’ model. De vloer is in hout gemaakt en bedekt met een stevige rubberen antislipmat. Na zijn transformatie biedt de Toyota Yaris ECOVan een nuttig laadvermogen van 430 kilo. Voor wie op discretie gesteld is kunnen de achterruiten van in de fabriek met vinyl worden afgedekt.

Toyota Yaris ECOVan 2021

Hybride of niets

Bijzonder aan de ECOVan is dat hij enkel verkrijgbaar is met de hybride aandrijflijn, die een 1.5-driecilinder combineert met een elektromotor voor een totaalvermogen van 114 pk en een koppel van 120 Nm. Het geheel is gekoppeld aan een e-CVT-versnellingsbak met continue variabele overbrenging.

>>> Lees ook onze gedetailleerde wegtest van de toyota Yaris Hybrid

Uitrusting en prijs

In beide aangeboden uitrustingsniveaus – Business Plus en Active Tech – zijn alle ADAS-systemen va het Toyota Safety Sense standaard, net zoals een klimaatregeling en ledkoplampen. Het eerste uitrustingsniveau biedt een centraal aanraakscherm van 7 duim en lichtmetalen velgen van 15 duim, terwijl het tweede en duurdere daar een scherm van 8 duim, een achteruitrijcamera, een handenvrijsleutel en een lederen stuurwiel aan toevoegt.

De Yaris ECOVan is voorlopig enkel verkrijgbaar op de Spaanse markt en kost 1.300 euro… meer dan zijn evenknie met 5 zitplaatsen: 23.373 euro voor de Business Plus en 24.498 euro voor de Active Tech.

>>> Alle prijzen en versies van de Toyota Yaris in België

Wat moeten we daarvan denken?

Toyota sluit aan bij een aantal van zijn rivalen in het segment van de mini-bestelwagens met minder dan 500 kilo nuttig laadvermogen. De Japanse constructeur komt echter met een origineel aanbod qua aandrijflijn door zijn Yaris ECOVan enkel als hybride aan te bieden. Het is alleen jammer dat het niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om er een grotere batterij in te steken waarmee hij bijvoorbeeld meer dan een tiental kilometer puur elektrisch zou kunnen rijden (2 tot 3 kilometer in de vijfzitter), zodat hij toegang zou krijgen tot LEZ-zones en andere toekomstige uitstootvrije gebieden. Toch vormt deze hybride een interessante eerste zet van Toyota in een explosief groeiende sector voor leveringen in de laatste kilometer.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten