Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Yaris GRMN

Voor het eerst sinds… de eeuwwende eigenlijk, krijgen we nog eens een sportieve Toyota Yaris. Alleen legt Toyota deze keer de lat een stuk hoger met de Yaris GRMN.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

GRMN, dat is ook precies zoals hij klinkt. Een kleine pitbull die wild aan zijn ketting snokt. Maar eigenlijk staat GRMN voor Gazoo Racing (naar Toyota’s Le Mans raceteam) Master of the Nürburgring. Toyota ziet het als een eremerk, dat in dit geval in Europa ook onderstreept dat het merk sinds dit jaar opnieuw in het WRC-rallykampioenschap actief is met de Yaris. Exclusief is hij ook, want in Europa blijft de oplage beperkt tot 400 stuks.

Het Concept

De voornaamste beperking: de GRMN moet gewoon van de productielijn van de Yaris in Valenciennes rollen. De ophanging verandert wel, met vooraan een Sachs-unit met 60 procent strakkere veren. Maar achteraan behoudt hij de torsie-as uit de Yaris diesel en de hybride. Aan het subframe zijn verstevigingen aangebracht en vooraan beschikt hij over een veerpootbrug. Hij ligt 1 centimeter lager dan een gewone Yaris, en staat op 17-duim wielen. Hij weegt 1.135 kilogram, wat met 215 pk de gewicht/vermogen-balans op 5,2 kilogram per pk brengt. Dat vermogen onttrekt hij aan een 1.8 viercilinder benzinemotor, die steun krijgt van een mechanische compressor. In de manuele zesversnellingsbak is een mechanisch sperdifferentieel ingebouwd.

Wat is nieuw?

In Japan had Toyota al een eerdere versie van de Yaris – Vitz daar – GRMN, maar deze had een turbomotor. Die ruilt Toyota nu in voor een exemplaar met compressor. Het vermogen staat nog niet helemaal vast, maar zal tussen 212 pk en 215 pk schommelen. Hij moet 100 km/h halen in 6,3 tot 6,5 seconden. Zijn topsnelheid is begrensd op 230 km/h, maar hij haalde tijdens onze test erg snel meer dan 200 km/h. Al beperkt de bijkomende neerwaartse druk van de grotere achterspoiler hem hier ook wel wat.

Het interieur is dat van de klassieke Yaris, maar dan met sportievere tellers, het stuur van de GT86 en supersuede kuipstoelen vooraan. Vooraan krijgt hij gegroefde en geventileerde remschijven, achteraan heeft hij geventileerde schijven. Wel gebruikt hij gewone remblokken, maar de rembooster is wel wat aangepast om beter om te gaan met de extra grip en de beschikbare bijtkracht. Toyota opteerde voor Bridgestone Potenza RE050A-banden (205/45 R17). Alleen al de 17-duim BBS-velgen halen 1,4 tot 1,7 kilogram van het gewicht weg.

Hoe rijdt hij?

We konden de Yaris GRMN – nog in prototypeversie – testen op de wegen rond de Nürburgring en op de Nordschleife zelf. Op de openbare weg is hij speels, met alleen bij lage snelheden een wat harde demping. Hij kan in compressies de stops van de demping raken, maar zelfs dan blijft hij nog makkelijk bestuurbaar. Er is veel grip en je voelt dat de GRMN vlot van het ene oor op het andere gaat hangen in de bocht. Er is veel gevoel, je voelt de auto goed om je heen verplaatsen. Het stuur had wat meer feedback mogen geven, maar je went er wel snel aan. Het sperdifferentieel trekt bij een extra stoot gas in de bocht de neus meer naar de binnenkant.

Op de Nordschleife verbaasde de Yaris GRMN door zijn pure snelheid bij het uitkomen van de bochten. Bij zware remmanoeuvres beweegt hij flink rond je heen, zonder listig te worden. Maar voor de efficiëntie houd je hem beter zo stabiel mogelijk. Het ESP laat lichte glijbewegingen toe. De grip is uitermate goed, op droog wegdek. Qua fun scoort hij hoge toppen. Alleen de plaatsing van de pedalen kan volgens ons beter.

Wat kost hij?

Moeilijk verhaal. Dit is een Yaris die in ons land meer dan 30.000 euro zal kosten. Toyota schuift een basisprijs van 29.900 euro naar voor, maar door de hogere BTW bij ons sneuvelt die psychologische barrière. Daar stelt de GRMN naast fun ook exclusiviteit tegenover, want de productie blijft beperkt in Europa tot 400 stuks. Die zijn vanaf 27 juni te reserveren via een website. Wie een voorschot betaalt van 1.000 euro, kan er zich eentje de zijne noemen. Maar één klant mag ook maar één auto bestellen. Er zijn geen voorkeurslanden, zegt men bij Toyota. ‘First come, first served’, is het devies.

De concurrenten

De VW Polo WRC is niet meer, blijven voorlopig vooral de Renault Clio RS 220 Trophy over en de absolute referentie: de Ford Fiesta ST 200. Rondetijden op de Ring geeft Toyota niet vrij. Een beslissing die we normaal gezien zouden toejuichen, gezien de complete irrelevantie ervan. Alleen, wanneer je jezelf ‘Master of the Nürburgring’ noemt…

Ons verdict

De Yaris GRMN is een grote klasbak, verstopt in het kostuum van een klein opdondertje. Zijn fungehalte ligt hoog. Na een snel rondje op de Ring, probeerden we de brede glimlach snel van ons gezicht te toveren en zochten we koortsachtig naar redenen om nog een rondje te rechtvaardigen. Ja, ook wij moeten slikken bij een Yaris die meer dan 30.000 euro kost. Maar we kunnen nu al met stelligheid zeggen dat hij elke euro waard is. Bovendien geeft men bij Toyota toe dat ze er eigenlijk zelfs met dat bedrag geen winst op maken.

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris

Geschreven door op