Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Amarok

De Amarok (of 'wolf' in het eskimo) is de predator die Volkswagen loslaat op de kudde schapen die de pick-ups vormen. Met een lamme krachtbron onder de motorkap en enkele ruige argumenten.

Prijs
NB

De Amarok, de eerste pick-up die volledig door een europees merk is ontwikkeld, wordt gebouwd in Argentinië. Pick-ups worden bij ons gezien als volwaardige lichte vrachtwagens, en dat verandert niet wanneer ze zijn uitgerust met airco, leren stoelen, allerlei andere comfort- en plezierverhogende elementen uit personenwagens of een verlengde cabine (extended cab).

De Amarok is ontwikkeld als een echte pickup, met een koetswerk dat is vastgeschroefd op een ladderchassis en een starre achterbrug die wordt geleid door bladveren. He lemaal iets anders dus dan het zelfdragende koetswerk en de vier onafhankelijk opgehangen wielen van een grote suv. Het enige orgaan dat hij leent van de Touareg, maakt hem meteen origineel in de wereld van de pick-ups: zijn permanente vierwielaandrijving waarvan het torsen-middendifferentieel de aandrijfkrachten verdeelt afhankelijk van de ondergrond. Wij reden met deze versie in basisuitvoering over het offroadparcours dat VW had voorbereid. Op zijn 'heavy duty'-ophanging en zijn gewone banden bleek hij een echt terreinbeest. Deze versie met inschakelbare vierwielaandrijving is uiteraard uitgerust met een reductiebak (low).

De Amarok heeft veruit het ruimste interieur in zijn segment. Het is moeilijk om de filteringskwaliteiten van de ophanging te beoordelen, want alle testauto's waren uitgerust met een ballast van 150 kilo die in hun laadbak was vastgesjord. Nog een laatste eigenschap waar deze VW zich mee onderscheidt: naargelang hij is uitgerust met comfort- dan wel heavy duty-veren, kan de pick-up respectievelijk 950 kilo of 1,15 ton in zijn laadbak meezeulen.

Met heel wat nieuwe oplossingen, zoals twee kleine, krachtige en zuinige turbodiesels, efficiënte elektronische rijhulpsystemen, keuze uit drie overbrengingen, en binnenmaten en een laadcapaciteit die groter zijn dan gemiddeld in zijn segment, waar innovaties zeldzaam zijn, zal de Amarok het nodige stof doen opwaaien. Bovendien zal hij zo heel wat extra interesse kunnen opwekken, temeer omdat Volkswagen belooft dat het zijn prijzen zal afstemmen op die van de Japanse concurrentie.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Amarok

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker