Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen april 2021 Europa: Peugeot en Volkswagen aan kop

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-05-2021

Peugeot staat op kop bij de algemene verkopen, terwijl Volkswagen de grote overwinnaar is op de elektrische markt bij de inschrijvingen van april 2021 in Europa, die nog steeds 23% lager liggen dan in april 2019.

Gezien de kolossale impact van de lockdowns op de inschrijvingen in april 2020, is de evolutie voor 2021 logischerwijs spectaculair, maar in vergelijking met de cijfers van 2019 daalt de Europese markt toch nog met 23%. Dat bevestigt de neerwaartse trend die in het eerste kwartaal van 2021 werd waargenomen. Wat de bestsellers betreft, staat Peugeot op de eerste plaats met de 208 en de 2008, terwijl het elektrische duo van Volkswagen de eerste plaats in zijn segment inneemt, met de ID.3 vóór de ID.4.

Diesel keldert, elektrificatie stijgt

De eerste vaststelling met betrekking tot april 2019 en 2020 is de verdeling van de verkoopcijfers volgens motortype. Terwijl benzine de ster van de markt blijft met 59% van de inschrijvingen (tegenover 64% in 2019 en 58% in 2020), daalt diesel nog iets verder en trekken de zelfontbranders slechts 24% van de kopers aan (32% in 2019 en 31% in 2020). Dit alles in het voordeel van de geëlektrificeerde voertuigen, die hun marktaandeel hebben zien stijgen van amper 3% in 2019 tot 15% in 2021!

Peugeot koning van Europa

Het Franse merk kan tevreden zijn met de Peugeot 208 en 2008, die in april 2021 de twee meest ingeschreven modellen waren. Met 18.387 inschrijvingen ligt de kleine stadsauto een klein beetje voor op zijn SUV-tegenhanger, die in 18.328 keer werd ingeschreven. De top 5 wordt aangevuld door de Volkswagen Golf (3e) en de T-Roc (5e), met de Toyota Yaris tussen de twee in op de 4e plek.

Stellantis is zelfs de best vertegenwoordigde groep in de top 10, aangezien de Opel/Vauxhall Corsa op de 6e plaats staat, terwijl de 8e, 9e en 10e plaats worden ingenomen door respectievelijk de Fiat 500, de Peugeot 3008 en de Citroën C3.

3 SUV's aan de top van de plug-in hybrides

In het populaire plug-in hybride segment staan drie compacte SUV's op het podium, met de Ford Kuga (4.171 stuks) voor de Volvo XC40 (3.798) en de Peugeot 3008 (3.507). Er staan nog vier andere SUV's in de top 10: de BMW X1 (6e), Mercedes GLC (8e), Renault Captur (9e) en BMW X5 (10e).

Volkswagen is stekkerkoning

Tenslotte waren de verkopen van volledig elektrische modellen groter dan die van plug-in hybrides, waarbij de Volkswagen ID.3 (7.335) en ID.4 (5.735) het populairst waren, met een duidelijk voordeel voor de compacte berline. De top 5 wordt vervolledigd door de Renault Zoé, de Peugeot 208 en de Hyundai Kona.

Van de grote autoconcerns blijft de Volkswagen-groep de Europese leider met een marktaandeel van 26,8%, vóór Stellantis, dat een aandeel van 21,9% heeft. Deze twee kolossen hebben een flinke voorsprong op de Renault-Nissan-alliantie (10,5%), de BMW-groep (7,4%) en het Koreaanse duo Hyundai-Kia (7,3%). Deze vijf grote spelers vertegenwoordigen samen dus 73,9% van de Europese automarkt.

De gegevens in dit artikel zijn afkomstig van JATO.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten