Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / Volkswagen: 'We zijn overtuigd dat e-mobility de toekomst is'

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-09-2020

Bij het kennismaken met de Volkswagen ID.3 werden we ontvangen door Jochen Tekotte, woordvoerder van de e-mobility-productlijn. Hij beantwoordde onze vragen over de ontwikkeling van dit model en over e-mobility zoals gezien door VW.

Wat waren de belangrijkste uitdagingen voor de ontwikkeling van de ID.3?

De uitdaging was om een volledig nieuw platform te ontwerpen voor elektrische aandrijving (MEB). De ID.3 is ontworpen als een volledig elektrische auto met alle voordelen van een elektrische aandrijving. Er moest rekening worden gehouden met beperkingen en technische vereisten die voordien niet bestonden. Het hart van MEB, bijvoorbeeld, is zijn hoogspanningsbatterij. Het ontwerp van deze batterij moest zo eenvoudig mogelijk zijn om de kosten te minimaliseren.

Wat zijn de sterke punten van het MEB-platform?

MEB geeft ons de mogelijkheid om een autonomie tot 549 km WLTP te halen, net als korte laadtijden dankzij hoge laadvermogens. De auto's op het MEB-platform hebben ook een hoog veiligheidsniveau. Hun lage zwaartepunt hangt samen met een evenwichtige gewichtsverdeling tussen de assen (50/50). Dat maakt ze wendbaar en flexibel.

En die van de ID.3?

Dankzij een geheel nieuwe software- en hardwarearchitectuur is de ID.3 volledig geconnecteerd en kan hij steeds geüpdatet worden. Binnenin beleef je het allemaal in een volledig herdacht interieur, met veel ruimte voor zijn klasse. Hij heeft het formaat van een Golf, de hoge zit van een Golf Sportsvan, de draaicirkel van een Up! en de acceleratie van een GTI.

Zijn de softwareproblemen volledig opgelost?

Door de wereldwijde pandemie waren we niet in staat om alle softwarefuncties binnen het oorspronkelijke tijdsbestek te ontwikkelen. Bij de lancering in september zullen de functies App Connect en de afstandsweergave in de head-up display nog niet geactiveerd zijn. Ze maken deel uit van een eerste software-update. Over het algemeen wordt de software continu bijgewerkt.

Kunnen toekomstige klanten gerust zijn over de betrouwbaarheid van het systeem?

Alle auto's die worden geleverd aan klanten zijn betrouwbaar en veilig.

Op het scherm van de auto wordt aangeraden om de batterij niet verder dan 80% op te laden. Waarom?

Het is natuurlijk mogelijk om de auto tot 100% op te laden. We raden aan om maar tot 80% te gaan, zeker bij snellaadstations, om de batterij te sparen. Dit helpt overspanning te voorkomen, die bij een grote belasting niet kan worden uitgesloten. Bovendien vertraagt de laadsnelheid aanzienlijk (zoals bij alle lithium-ion-accu's) na 80%.

Is We Charge een manier om de klant geurst te stellen over opladen buiten zijn comfortzone? En voor Ionity?

We Charge geeft ID.3-klanten toegang tot het laadecosysteem van Volkswagen. In Europa kunnen ze meer dan 150.000 publieke laadpunten gebruiken. Klanten genieten ook van interessante condities binnen het laadnetwerk van Ionity.

De traditionele merken lijken het lastig te hebben om een vuist te maken tegen Tesla. Wat is uw strategie om klanten aan te trekken die klaar zijn voor de overstap naar elektrisch rijden?

De ID.3 is een belangrijke stap voor ons merk. Met deze auto stappen we in een nieuw tijdperk van elektrische mobiliteit voor iedereen. Na de Kever en de Golf is de ID.3 het derde grote hoofdstuk voor Volkswagen. De ID.3 respecteert het principe van een betaalbare auto voor iedereen en produceert geen enkele uitstoot.

30.000 euro minimum voor een compacte auto als de ID.3, is dat niet te duur?

De ID.3 biedt een aanzienlijke meerwaarde op het gebied van autonomie, ruimte, rijdynamiek en digitale connectiviteit en heeft tegelijkertijd een vergelijkbare prijs met die van een auto met verbrandingsmotor in hetzelfde segment. Over zijn hele levensduur is de ID.3 zelfs goedkoper door zijn lagere lopende kosten (goedkoper onderhoud, goedkoper om mee te rijden en minder belastingen in de meeste landen). Daarnaast bieden heel wat overheden subsidies als klanten een elektrische auto kopen.

Heeft het een nieuwe aanpak nodig voor de verkopers bij de dealers?

Onze dealers passen zich steeds aan nieuwe modellen aan en onze verkopers krijgen steeds een uitgebreide opleiding. Niettemin markeert de lancering van de ID.3 het debuut van een nieuwe aanpak die al jaren succesvol is bij grote klanten. Onze particuliere klanten zullen naadloos kunnen schakelen tussen online en offline kanalen en rechtstreeks bij Volkswagen kunnen bestellen. Hun voorkeursdealer blijft hun lokale aanspreekpunt. De concessiehouder neemt de rol van agent aan en krijgt een commissie van Volkswagen voor deze dienst.

Zijn er markten (Noorwegen, Duitsland, Nederland) die beter geschikt zijn voor de ID.3?

Noorwegen, Duitsland en Nederland zijn zeker de belangrijkste markten op dit moment. Maar ook landen als Denemarken, Zweden, Finland en Frankrijk maken een snel herstel door. We staan ook te popelen om het volgende model binnen de ID-familie te lanceren. De ID.4 zal vooral in China en de Verenigde Staten verkocht worden. We zijn ervan overtuigd dat e-mobility de toekomst is van individuele mobiliteit. Sommige landen zijn er sneller mee weg, anderen net minder.

Tot slot, heeft Volkswagen hoge verwachtingen voor de ID.3? Wat zijn de objectieven van dit model?

Met de ID.3 start Volkswagen een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de mobiliteit. Tussen 2020 en 2025 is het merk VW van plan de verkoop van ID-modellen te verhogen van 100.000 naar meer dan een miljoen exemplaren per jaar. Groepsbreed zullen meer dan 20 miljoen auto's worden verkocht op het MEB-platform tegen 2029.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten