Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / 3 Golf vs ID.3 : Keuzestress

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Welke aandrijving is anno 2021 de beste keuze? Om dat complexe vraagstuk eens heel concreet te maken leek het ons een goed idee om de vier voornaamste mogelijkheden tegenover elkaar te zetten in een vergelijkende test – en dan bij voorkeur in één en dezelfde auto. En zo kwamen we bij de Volkswagen Golf uit en zijn tegenhanger op elektriciteit, de ID.3...

Bij Volkswagen aarzelen ze niet om de ID.3 te omschrijven als het "derde grote hoofdstuk in de geschiedenis van het merk", na de tijdperken van de Kever en de Golf. Het lijkt vrijwel zo goed als zeker dat over een paar jaar – hoeveel, dat weten we natuurlijk nog niet – niemand de legitimiteit van de aankoop van een ID.3 in plaats van een Golf in twijfel zal trekken. Want laat ons eerlijk zijn: wie heeft zich de afgelopen decennia nog de vraag gesteld of de Golf uiteindelijk écht een betere technische keuze was dan het concept van de luchtgekoelde Kever?

Eind 2020 bevinden we ons in dezelfde situatie als in 1974, toen de Golf I werd gelanceerd, in het gewoel van een ideologische confrontatie die door een grote paradigmaverschuiving tot stand kwam. De vraag is dus: als je er vandaag over denkt om een compacte Volkswagen te kopen, wat is dan de beste keuze? Gok je nu al op de toekomst of vertrouw je nog even op de gevestigde orde? De vraag is des te complexer omdat Koning Golf, die de bui al zag hangen, zich niet heeft opgesloten in zijn ivoren toren en ook zijn eigen gamma grotendeels geëlektrificeerd heeft.

Daarmee is het compacte-middenklassegamma uit Wolfsburg bij uitstek geschikt om meteen ook een antwoord te bieden op een vraag die steeds meer kopers van een nieuwe auto (en niet alleen bij Volkswagen) zich stellen, namelijk welke aandrijving ze vandaag moeten kiezen: een benzine, een diesel, een plug-inhybride of toch al een elektrische auto? Tijd om de dingen even op een rijtje te zetten aan de hand van een vergelijkende test tussen een Golf 1.5 eTSI 150 DSG (microhybride benzine), een Golf eHybrid (plug-inhybride), een Golf 2.0 TDI 150 DSG (diesel) en een ID.3 58 kWh (puur elektrisch).

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker