Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Jetta

Om meer zijn eigen leven te leiden zonder te veel op een 'drievolume-Golf' te lijken doet de nieuwe VW Jetta minder een beroep op de organen van die laatste, met de Amerikaanse markt in het vizier.

Prijs
NB

De Jetta deelt zijn onderstel niet langer met de Golf. De meeste van de belangrijke modules (motor-versnellingsbakgeheel en ophangingsprincipes) blijven dezelfde, maar het platform is een nieuwe evolutie, met een specifieke wielbasis. Die is hier 2,65 meter lang. De nieuwe Jetta is met 4,64 meter 9 centimeter langer dan het model dat hij vervangt. Met dit cijfer onderscheidt hij zich van de rest van het segment. Die concurrentie lijkt zich ook binnenin verder te zetten, met een ruime koffer (510 liter), maar vooral met een achterbank waar voldoende ruimte is voor drie volwassenen.

De Jetta heeft dan wel een herwerkt platform, de typische Volkswagen-stempel is er niet minder voelbaar door. Had iemand het anders verwacht? Het rijgedrag wordt dan ook gekenmerkt door een grote zachtheid, met bedieningsorganen die erg lineair werken, terwijl de reacties bij het bereiken van de limiet geleidelijk en dus heel gezond zijn. Niets nieuws onder de zon. Rest ons nog te vermelden dat Volkswagen voor de Europese versies een nog betere geluiddemping aankondigt dan het Amerikaanse testmodel. Aangezien dit laatste al erg overtuigd was, kunnen we stellen dat de Jetta zich ook zou moeten kunnen onderscheiden door een voor zijn categorie toonaangevend rijcomfort. Uiteindelijk hebben alleen de voorstoelen ons enigszins teleurgesteld, door hun gebrek aan zijdelingse steun.

Hoewel de prijzen voor onze markt nog niet bekend zijn, kunnen we alvast stellen dat de Jetta van de zesde generatie duur- der zal zijn dan de huidige, want in tegenstelling tot op de Noord-Amerikaanse markt wordt hij bij ons geenszins gepositioneerd als een 'democratisch' model. De Passat zal wellicht gedurende enige tijd het gelag ervan betalen. Lang zal dat echter niet duren, want de zevende generatie zou al te zien zijn op het komende salon van Parijs en wordt een jaar later in de showrooms verwacht. Intussen zal het Jetta-gamma al uitgebreid worden met een coupé (die als conceptcar werd voor- gesteld op het jongste salon van Detroit) en een Variant-koetswerkversie.
 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Jetta

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker