Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Multivan: eerste informatie over de T7

Verwachte lancering : 01-10-2021

Geschreven door Klaas Janssens op 06-05-2021

In aanloop naar de officiële onthulling 10 juni 2021 lost Wolfsburg steeds meer informatie over de VW Multivan T7. Een overzichtje.

De klassieke monovolume is op sterven na dood, toch blijft er een publiek voor praktische en ruime gezinswagens die geen SUV hoeven te zijn. De VW Sharan blaast zijn laatste adem uit, maar de voor personenvervoer bestemde versies van de VW Caddy en de Transporter vinden nog steeds gretig afnemers. Door de fans wordt er dan ook ongeduldig uitgekeken naar de komst van de nieuwe Volkswagen Multivan T7. 

Design: minder busje, meer monovolume

Op fotomateriaal blijft het nog even wachten, maar inmiddels heeft Wolfsburg wel een duidelijke designschets verspreid waarop de Volkswagen Multivan T7 zich in al zijn glorie toont. Het hoekige, zo functioneel mogelijke koetswerkontwerp blijft, maar het lijnenspel adopteert wel een heleboel elementen die we ook op de klassieke personenwagens van VW terugvinden.

Let op de ledstrip die beide koplampen met elkaar verbindt of op de vormgeving van het glasoppervlak tussen de voorruit en de voordeur. In de voorbumper vinden we een lichtsignatuur die we eerder zagen op de nieuwe VW Caddy, op de C-stijlen merk je aerodynamische elementen die de luchtweerstand moeten verbeteren voor een gunstiger brandstofverbruik. 

2021 VW Multivan T7

Onderstel: MQB-platform

De Volkswagen Multivan T7 adopteert het overbekende MQB-platform waarop de VW-groep een heleboel auto's zet. Dat zorgt ervoor dat de onderhuidse elektrostructuur die meer mogelijkheden biedt om multimediatoepassingen, actieve veiligheidssystemen en aanverwante technologie te intergreren.

Interieur: even praktisch, meer binnenruimte

Het MQB-platform zorgt ervoor dat de Volkswagen Multivan T7 over een langere wielbasis zal beschikken, waardoor de reeds genereuze binnenruimte nog groter en nog toegankelijker wordt. Het dashboard wordt opgeruimd, onder meer door de versnellingspook te vervangen door een minuscuul schakelhendeltje. Zo kan je tussen de twee voorstoelen naar achteren stappen. Geen zitbanken, zowel op de tweede als de derde zetelrij kiest Volkswagen voor individuele stoelen. Die staan op rails gemonteerd, zodat ze makkelijk te verschuiven en te verwijderen zijn. De instap achterin wordt vergemakkelijkt door grote schuifdeuren.

2021 VW Multivan T7

Motoren: opnieuw diesel, enkel DSG

Bij personenwagens is de diesel op zijn retour, maar bij uit de kluiten gewassen personenbusjes zoals de Volkswagen Multivan blijft de zelfontbrander voorlopig onmisbaar. De T7-generatie zal dan ook beschikbaar zijn met verschillende specificaties van de 2.0 TDI, mogelijk zelfs met mildhybride ondersteuning op 48 volt. Er is ook sprake van een plug-inhybride variant met het aandrijfgeheel van de VW Passat GTE. De manuele schakeloptie zou verdwijnen, de 4Motion-vierwielaandrijving blijft wel beschikbaar.

Lancering en leveringen

De Volkswagen Multivan T7 wordt gepresenteerd in juni 2021, de leveringen starten na de zomer. De avontuurlijke California volgt begin 2022. De T7-generatie van de VW Multivan komt naast de Transporter T6 te staan, die nog een tijdje aangeboden zal worden als klassiek bestelwagen.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten