Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Volkswagen: AdBlue via dubbele injectie

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-09-2019

Volkswagen introduceert nieuwe injectietechnologie voor AdBlue. De 150 pk sterke Passat 2.0 TDI Evo is de eerste met zogeheten dual-dose-SCR-systeem, daarna volgt de nieuwe Golf.

De Volkswagen Passat 2.0 TDI Evo 150 zal worden uitgerust met zogeheten "double-dose"-technologie voor het additief AdBlue. Daardoor vermindert de NOx-uitstoot van de dieselmotor tot 80% ten opzichte van diezelfde krachtbron met een enkelvoudige dosering. En daardoor voldoet dit aandrijfgeheel nu al aan de toekomstige Euro 6d-normen. De dubbele injectie van AdBlue in het uitlaatgassysteem vermindert de omzettingsverliezen bij hoge temperaturen. Onder ideale omstandigheden (tussen +220° en +350°) bereikt de omzetting van stikstofoxide 90%, maar bij een enkelvoudige injectie loopt de temperatuur vaak op tot meer dan 500°. En daardoor daalt de efficiëntie drastisch. Met deze nieuwe "dual-dose"-oplossing die ook op de toekomstige VW Golf zal staan, blijft de temperatuur beter onder controle.

Wat is AdBlue?

Ter herinnering, AdBlue is een waterig ureum samengesteld uit NH3-ammoniak. Deze NH3 reageert met stikstofoxiden (NOx) op de speciale coating van de SCR-katalysator. Vervolgens worden ze omgezet in water en het even onschadelijke stikstof (N2). Ter info: de lucht die we inademen bestaat uit 78% N2, 21% O2 en 1% andere gassen zoals CO2.

 

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten