Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Polo

De Volkswagen Polo is vrij discreet van aard. Zozeer zelfs dat ook zijn facelift bijna onopgemerkt blijft. Tenminste uiterlijk, want onderhuids valt er wel degelijk flink wat nieuws te noteren.

Prijs
NB

Tegenover vroeger zijn kleine auto's veel veiliger geworden. Ze kreuken niet meer bij elkaar als sigarettenpapier en het risico op botsingen wordt tegenwoordig beperkt door tal van rijhulpsystemen. En aangezien bestuurders van tegenwoordig hun smartphone maar moeilijk kunnen missen, biedt de Polo als optie ook het MirrorLink-systeem aan, waarbij het scherm van je telefoon op dat van de auto tevoorschijn kan worden getoverdMirrorLink heeft echter ook beperkingen. Zo kunnen tijdens het rijden enkel specifieke applicaties worden gebruikt, die bijvoorbeeld betrekking hebben op de auto of op het navigatiesysteem; de andere functies zijn enkel zichtbaar wanneer de auto stilstaat.

In de gefacelifte Polo krijgt de bestuurder een hertekend stuurwiel in handen dat in verbinding staat met een volledig elektrische en niet langer elektrohydraulische bekrachtiging. Dat heeft een licht positieve invloed op het verbruik, maar verandert verder weinig aan het gedrag van de Polo: dit is nog altijd een brave veelzijdige stadsauto, die over het algemeen wel efficiënt en erg veilig, maar nooit bijzonder snedig rijdt. Het nieuwe model kan echter worden uitgerust met een gestuurde schokdemping (372 euro). Daarmee kan de bestuurder kiezen tussen twee rijstanden (Comfort of Sport), die naast de afstelling van de schokdempers ook de bekrachtigingsgraad van de stuurinrichting beïnvloeden. Dit systeem hebben we slechts kort aan de tand kunnen voelen op een Duitse snelweg.

De Polo is nog altijd de ernstige en ijverige veelzijdige stadsauto die hij altijd is geweest, maar hij is weer wat burgerlijker geworden. Halverwege zijn carrière krijgt de kleine Volkswagen nieuwe uitrusting om zijn verkoop op peil te houden. De komst van verfijnde motoren en van de automatische noodremhulp voor bij lage snelheden is een goede zaak, maar jammer genoeg gaat de catalogusprijs - die al niet van de laagste was - er wel 400 euro door omhoog (of zelfs meer afhankelijk van de versie)...

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Polo nalezen in AutoGids 901 van 14/5/2014.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars