Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Sharan: zichzelf blijven

Geschreven door Laurent Blairon op

De Sharan moet reageren op de komst van serieuze rivalen als de nieuwe Ford Galaxy of Renault Espace. Dat doet hij ook, maar VW kiest voor een bijna te timide continuïteit, althans uiterlijk…

Prijs
NB

 De grote eenvolumer van Volkswagen heeft zich altijd al discreet opgesteld, maar dat neemt niet weg dat hij al sinds twintig jaar gezinnen vervoert en dat er op die tijd zowat 800.000 stuks van verkocht zijn. In 1995, bij zijn eerste verschijning in het segment van de echte zevenzitters, deelde VW de kosten met Ford (Galaxy) en Seat (Alhambra). In die tijd stonden zij tegenover een ander viertal, de Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta en Peugeot 806, en gezamenlijk trokken ze ten strijde tegen de toenmalige marktleiders Renault Espace en Chrysler Voyager. Het was de glorieperiode van de grote eenvolumer.

Die eerste Sharan kende een zeer lange carrière, in totaal vijftien jaar, met daarin twee facelifts. De tweede (huidige) generatie van de Sharan nam de fakkel over in 2010, met nog rationelere argumenten: hij werd groter (+ 220 millimeter) en breder (+ 92 millimeter), maar wel iets minder hoog (-10 millimeter), en ging er op twee fundamentele vlakken sterk op vooruit, dankzij schuifdeuren achteraan en stoelen die wegklappen in de vloer, een duidelijke plus qua moduleerbaarheid. Seat volgde dezelfde weg, maar Ford rooit het sindsdien (niet onsuccesvol) op zijn eentje, met de Galaxy en de S-Max.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Sharan

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker