Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Volkswagen T-Roc Cabrio: nieuwe niche

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-08-2019

Zoals verwacht presenteert Volkswagen de cabrioversie van de T-Roc. Dat is voorlopig de enige SUV-cabriolet op de markt, want Land Rover heeft de handdoek in de ring gegooid met de Evoque Cabriolet.

We kunnen ons afvragen wat Volkswagen komt doen in zo’n klein segment. Natuurlijk zijn SUV’s nog steeds populair, maar of het de moeite waard is om er ook een cabrioversie aan te breien is maar de vraag. Je zou het zelfs riskant kunnen noemen, want cabrio’s vertegenwoordigen maar 1% van de hele markt. Land Rover heeft het avontuur met de Evoque Convertible net daarom stopgezet – wegens tegenvallende verkoopcijfers.

Niet gescalpeerd

De geboorte van de T-Roc Cabrio vergde veel meer dan alleen een simpele amputatie van het dak. De ingenieurs hebben namelijk de structuur van het voertuig gewijzigd, wat resulteerde in een langer geheel (37 mm) en een langere wielbasis (34 mm). De carrosserie werd op strategische punten versterkt, met name langs de vloer, rond het frame van de voorruit, in de deuren en langs de zijpanelen. Volkswagen beweert dat de T-Roc Cabrio 5 sterren heeft gekregen bij de Euro NCAP-crashtests.

Zoals de Golf

De kap wordt gekenmerkt door een mechanisme dat vergelijkbaar is met dat van de oude Golf Cabriolet, maar die krijgt geen opvolger. Hierdoor wordt het doek opgeborgen in een compartiment boven de kofferbak en niet onder een paneel. Het voordeel van deze formule is duidelijk: een snellere opening (9 seconden) via de schakelaar op de middenconsole of via de sleutel met een snelheid tot 30 km/u. Omdat een softtop ruimtebesparend is, zijn de ontwikkelaars er bovendien in geslaagd om een achterbank te plaatsen voor de kofferbak, die een vrij acceptabel volume van 284 blijft bieden (161 liter minder dan de conventionele T-Roc).

Bekende motoren

Hoewel de motoren al goed gekend zijn bij dit model zal het aanbod worden teruggebracht tot twee mogelijkheden: de 1-liter driecilinder van 115 pk en de 1.5 TSI van 150 pk. De eerste wordt alleen gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De 1.5 kan worden gecombineerd met de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Volkswagen zwijgt over de prestaties, inclusief het verbruik. We weten dat er geen dieselversie komt. De prijzen zullen ieder geval tot eind dit jaar op zich laten wachten, maar verschillende bronnen beweren dat ze voor het basismodel onder de 32.000 euro zullen blijven.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten