Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Volkswagen Touareg (2002-2010)

Geschreven door Steven Appelmans op 26-10-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Volkswagen Touareg (2002-2010).

De eerste generatie van de Volkswagen Touareg, binnenskamers de 7L gedoopt, deelt zijn chassis met de eerste Porsche Cayenne en Audi Q7. Technologisch gesproken zitten we dus in het premiumsegment, weliswaar aan prijzen die eerder gangbaar zijn bij de beter gegoede middenklasse. Een financiële depreciatie die voornamelijk van doen heeft met dat VW-logo.

Maar net dat maakt de VW Touareg interessant. Het comfort, de kwaliteit en de prestaties van een Porsche of Audi aan een fractie van de kost, waar tik je dat vandaag nog op de kop? Bovendien koop je ook een SUV die een hoop praktisch vernuft – dit ding trekt tot 3,5 ton – combineert met uitstekende terreinkwaliteiten. Een interessante allrounder,  de Volkswagen Touareg. Als je tenminste oog hebt voor zijn kleinere kantjes.

Waarop moet je letten?

Dat zijn er behoorlijk wat. Van een kloppende Tiptronic-automaat over een rammelende achteras tot een kwakkelende luchtvering, de lijst met mankementen die de VW Touareg regelmatig treffen, lijkt schier eindeloos. Ook motorisch dien je bedachtzaam te zijn: we hebben klachten gevonden over zowat het volledige mechanische palet dat VW destijds in de aanbieding had. 

Dat hoeft niet af te schrikken, we zijn ook op tal van positieve verhalen gebotst waar de lopende kosten beperkt bleven tot het periodieke onderhoud, maar waakzaamheid blijft wel geboden als je een Volskwagen Touareg wil. Een analyse van een VW-dealer voor de aankoop zou je zodoende al heel wat (financieel) leed kunnen besparen.

Wat mag dat kosten?

Moet je bijvoorbeeld het voorgenoemde lijstje euvels oplossen, dan loopt de rekening al snel in de duizenden euro’s. En smelt je initële winst bij aankoop als sneeuw voor de zon. We zouden je dan ook aanraden een gefacelifte VW Touareg te zoeken. Wegens minder gemelde problemen, al betekent dat evenzeer dat de basisinvestering hoger uit zal vallen.

Zo’n VW Touareg R5 vind je vanaf 2007 en vergt minstens 10.000 euro. Wil je een topversie (met W12 of V10), reken dan op 25.000 euro. Met de bijhorende verwittiging dat de kosten evenredig stijgen met het aantal cilinders.

Is er een leuk alternatief?

Hangt er vanaf waarvoor je de Volkswagen Touareg hebben wil. Ben je op zoek naar een reiswagen dan is ook een Range Rover (Sport) zeker het overwegen waard. Dient de Volkswagen vooral als werkpaard, dan zien we in de Toyota Land Cruiser de ideale back-up.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 389

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten