Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 85700 - 93420€ | 216 - 226 g/km (WLTP) |
Benzine | 89930 - 92570€ | 251 - 262 g/km (WLTP) |
Volkswagen Touareg
De Touareg is de chicste aller Volkswagens. En dat is geen toeval, want deze derde generatie (uit 2018) deel zijn technische basis met neven met naam en faam, zoals de Audi Q7 en de Porsche Cayenne. Het dashboard oogt bijzonder modern, met als blikvanger het enorme scherm van 15 duim op de middenconsole waarmee je het multimediasysteem bedient. Bestel je de Virtual Cockpit (een multifunctioneel scherm van 12 duim dat de klassieke wijzerplaten vervangt), dan bekom je één digitale cluster. Achterin kunnen drie passagiers aangenaam zitten op een bank die over 16 centimeter verschuifbaar is. Maar een derde zitrij is niet beschikbaar. De Touareg beknibbelt niet op rijhulpsystemen. Vierwielaandrijving is standaard op alle versies en tegen meerprijs is een luchtvering mogelijk, net als vierwielsturing en actieve antirolstangen. In de praktijk rijdt deze grote SUV comfortabel, maar gedraagt hij zich tegelijk bijzonder efficiënt, zonder dat je evenwel van sportiviteit kunt spreken. Met zijn sleepvermogen van 3,5 ton blijft de Toaureg ook geknipt als trekauto. Onder de motorkap liggen enkel drieliter-zescilinders, op benzine goed voor 340 pk, als diesel 231 of 286 pk sterk. In 2021 kregen die klassieke motoren het gezelschap van een plug-inhybride R-variant, met het aandrijfgeheel uit de Porsche Cayenne E-Hybrid, goed voor 462 pk en 700 Nm. Ook hier ligt de uitstoot trouwens boven de fiscale drempel van 50 g/km. De Touareg is een echt luxeproduct geworden, dat zonder blikken of blozen de confrontatie kan aangaan met de grote SUV’s van Audi, BMW en andere premiummerken. Dit is misschien wel de ideale gezinswagen, ware het niet van de bijzonder hoge prijs. Bovendien bestaat er geen zevenzitsversie.