Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volvo C40 Recharge Twin: Gentse Lage-Emissie Zoon

Geschreven door Hans Dierckx op

De in Gent gebouwde C40 is de eerste Volvo die enkel met elektromotor te koop is, in het geval van de Recharge Twin zelfs 2 stuks. Deze crossover is afgeleid van de XC40 en heeft daarmee dan ook heel wat gemeen.

66.800 €

Opvallend: de Volvo XC40 was in het eerste driekwart van 2021 de op een na bestverkochte auto in België. Het verschil met de eerste, de Citroën C3, bedraagt amper enkele tientallen exemplaren. Volvo's compacte crossover is een monsterhit, en daaraan willen de Zweden graag een vervolg breien met deze Volvo C40, in wezen dezelfde auto met een ander koetswerk. Het belangrijkste verschil is echter dat hij niet met verbrandingsmotor te krijgen valt, in Gent bouwen ze enkel deze EV-versie, oftewel Recharge Twin, met zowel op de voor- als de achteras een elektromotor.

Koetswerk en afmetingen

De neus en het onderste gedeelte van de voordeuren zijn dezelfde als die van de XC40, de rest verschilt. Het dak is immers met 5,6 centimeter verlaagd en de achterklep ligt een stuk schuiner, om een coupé-achtig effect te creëren. Die ingreep heeft enkele gevolgen die het ontwerp van de Volvo C40 een stuk minder gelikt maken dan we tegenwoordig gewend zijn van de Zweden.

Zo zitten in het dak twee uitstulpingen voor de scharnieren van de achterklep, en op de kont moest ook een vleugel gemonteerd worden om bij een hoger tempo nog voldoende neerwaartse druk op de achterwielen te hebben. Vooraan zien we dat het radiatorrooster dichtgewerkt is, omdat een EV nu eenmaal minder koellucht van doen heeft.

Met een lengte van 4,44 meter is de Volvo C40 1,5 centimeter langer dan het zustermodel. Structureel is er dus nauwelijks verschil, beide rusten op het CMA-platform van de Geely-groep, dat ook dient voor onder andere de Polestar 2 en de Lynk & Co 01.

Interieur en kofferruimte

Onvermijdelijk heeft de ingreep effect op de binnenruimte, de schuinere klep verkleint het totale koffervolume en schaadt de zichtbaarheid naar achteren (zeker omdat er geen ruitenwisser voorzien is). De hoofdruimte bleef redelijk intact, onder andere doordat er standaard een glazen dak geïnstalleerd is en er op die manier weer wat centimeters teruggewonnen worden. De Volvo C40 is een vijfzitter waarin je vanachter behoorlijk comfortabel kan toeven.

De behaaglijke en overzichtelijke stuurhut is dezelfde als die van de XC40. Zoals we van Volvo gewend zijn, zitten de stoelen uitstekend en is de ergonomie doordacht. Anders dan het zustermodel werkt het centrale aanraakscherm niet met het eigen multimediasysteem, maar op een Google-platform, net als de Polestar 2 trouwens. Dat heeft gevolgen voor de spraaksturing en de navigatie, die de Maps-cartografie gebruikt.

Over kaarten gesproken, Volvo heeft wel enkele andere accenten gelegd. Zo vertonen de plastieken inlegplaatjes op de boordplank een 3D-afbeelding van een landkaart. Ook kan je de Volvo C40 krijgen met blauwe tapijten, terwijl die in de XC40 oranje zijn. Hier en daar mag de afwerking wel beter, zeker voor deze prijs. Het beenharde plastiek van het handschoenkastje is bijvoorbeeld niet iets wat je verwacht in een auto van een dikke 60.000 euro.

Specificaties en prestaties

Met 2 motoren van elk 150 kilowatt (204 pk) en 330 newtonmeter is de Volvo C40, ondanks zijn 2,2 ton leeggewicht uiteraard een vlotte jongen; getuige de 0-100 km/u-spurt van 4,7 seconden. Dat is exact even rap als de Polestar 2 Long Range Dual Motor, die dan ook exact dezelfde aandrijflijn (en batterij) in huis heeft.

Net als bij zijn neef heeft de zware bouw helaas ook consequenties voor het stroomverbruik, dat aan de hoge kant is voor een auto van dit formaat. Zelfs in stadsverkeer lukte het ons niet om onder de 20 kWh/100 km te duiken, op dat vlak doen bijvoorbeeld de MEB-modellen van de VW-groep of de Hyundai Ioniq 5 het beter. Ongetwijfeld zal Volvo later ook een versie met 1 motor op de markt brengen, die zou dan in principe zuiniger moeten zijn.

Rijbereik en opladen

In de vloerplaat van de elektrische Volvo C40 ligt een batterij van 78 kilowattuur (met een nuttige capaciteit van 75 kWh), waardoor je in de praktijk kan rekenen op zo'n 350 kilometer autonomie. Opladen kan je aan een thuis gemonteerde laadkast (11 kilowatt) in 8 uur. Snelladen via gelijkstroom kan tot 150 kW, waardoor je de accu in 37 minuten tot 80% kan vullen.

Rijgedrag

De vaardige maar kalme rijbeleving is een van de grote troeven van de XC40 (en Volvo in het algemeen), en treffen we ook aan in de C40. Met zijn 2 motoren, en dus de facto vierwielaandrijving, ligt deze Recharge Twin-versie rostvast op de weg en heeft hij ondanks zijn gewicht meer talent dan nodig is bij dagdagelijks gebruik. Ook in dat opzicht lijkt een lichtere variant met 1 motor ons een beter compromis. De kalmte onderweg stamt ook uit de prima geluidsisolatie en de schokdemping die zelfs met velgen van 20 duim nog meer dan redelijk is.

Zoals bij steeds meer EV's is er geen aparte startknop in de Volvo C40. Je stapt in met de sleutel op zak, zet de pook in D en je bent vertrokken. Je kan hem ook in de B-stand zetten voor één-pedaal-rijden, maar je moet er in dit geval dan wel aan wennen dat-ie wel erg snel en hard aan het recupereren gaat. Een iets breder te moduleren gaspedaal zou wenselijk zijn.

Belgische prijs Volvo C40

In de Volvo-fabriek in Gent is de productie van de C40 inmiddels opgestart, maar die komt pas vanaf 2022 op volle snelheid.

Met een basisprijs van 62.150 euro (of 60.150 euro als je hem online koopt, rechtstreeks bij de fabrikant) is deze Volvo C40 iets duurder dan een evenwaardige XC40. De standaarduitrusting laat voor dat hoge tarief gelukkig weinig te wensen over, op versieringen als metaalkleur, grotere wielen of kunstlederen zetelbeklediing na is alles standaard voorzien, inclusief onder andere het navigatiesysteem met Harman/Kardon-geluidsinstallatie en een warmtepomp. Elk exemplaar krijgt bovendien een zwartgelakt dak, ongeacht de koetswerkkleur.

Volvo C40 - verdict Autogids

Tegen Volvo's natuur in mist de C40 wat realiteitszin: met zijn schuinere kofferklep is hij minder praktisch dan de XC40, en met zijn 2 motoren heeft hij er eentje teveel, waardoor het een grootverbruiker is. Daarnaast is de prijs bijzonder hoog (meer dan het dubbele dan je voor een basis-XC40 met 1.5-benzine betaalt), ook vergeleken met de technisch identieke Polestar 2, die zo'n 10.000 euro goedkoper is. Alles met elkaar is dit dus geen meerwaarde in Volvo's aanbod, al kijken we wel uit naar een minder krachtige en goedkopere instapversie.

  • Aangenaam interieur
  • Potige prestaties
  • Algehele verfijning
  • Stevig stroomverbruik
  • Duurder dan XC40
  • Zicht naar achteren

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo C40

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker