Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Rijden we slechter door alle rijhulpmiddelen?

Geschreven door Yeelen Möller op 26-11-2020

Het Amerikaanse IIHS heeft samen met MIT bestudeerd hoe actieve rijassistenten ons rijgedrag beïnvloeden. Wat blijkt: eenmaal gewend aan de systemen, reden de proefpersonen veel minder aandachtig en zelfs met de gsm in de hand!

Met de semi-autonome rijhulpmiddelen waar onze nieuwe auto's over beschikken, zoals adaptieve cruise control, lane assist, enzovoort, is het nog steeds de bedoeling dat we onze volledige aandacht bij de weg te houden. Ze dienen enkel om de bestuurder meer ontspannen te laten rijden en dus minder te vermoeien, of om eventueel in te grijpen in een noodsituatie als de persoon achter het stuur dat niet op tijd doet. Maar gebruiken we die systemen ook zo, of misbruiken we ze door onze aandacht van de weg af te nemen als ze actief zijn?

IIHS en MIT

Dat is wat het Amerikaanse IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) en MIT wilden nagaan. Ze lieten 20 vrijwilligers een maand lang rijden met auto's met actieve rijassistenten: 10 personen reden met een Range Rover Evoque met adaptieve cruise control, de andere 10 mochten een maand rondrijden in een Volvo S90 met adaptieve cruise control én een rijstrookassistent die meestuurt op de snelweg. In de wagens waren er monitorsystemen geïnstalleerd die de chauffeurs in het oog hielden om te zien hoe aandachtig ze waren tijdens het rijden.

De resultaten waren erg interessant. In het begin van de proefperiode waren de bestuurders niet minder aandachtig dan anders en was er ook weinig verschil te bemerken tussen de twee systemen. Maar naarmate de testperiode vorderde en de testpersonen gewend raakten aan de systemen, werden de verschillen steeds groter. De Volvo-rijders lieten tegen het einde van de maand hun handen twee keer zo vaak los van het stuur en zo de controle over aan het systeem, terwijl dat nog helemaal niet de bedoeling is. Vergeleken met een gewone auto deden ze het zelfs 12 keer vaker!

Ook in de Evoque was er een verschil te bemerken, al konden de proefpersonen hier natuurlijk niet zo vaak hun handen van het stuur halen. Wel hadden ze geen moeite met hun aandacht weg van de weg te halen door bijvoorbeeld hun telefoon op te nemen of te gebruiken tijdens het rijden. Het IIHS en MIT pleiten dan ook voor extra systemen die bestuurders controleren of ze wel aandachtig blijven achter het stuur, zoals sommige wagens al hebben.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten