Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / Volvo viert 20 jaar vierwielaandrijving

Geschreven door Jean-François Christiaens op 27-01-2017

20 jaar na de lancering van de AWD-versie van de break 850 brengt Volvo al zijn vierwielaangedreven modellen samen op de bevroren meren van het Hoge Noorden. Een gelegenheid om een overzicht te maken van de evolutie van vierwielaandrijving.

In mei 1996 stond voor het eerst een AWD-versie in de Volvo-catalogus. De onvergetelijke break 850 met de uitstraling van een grote schoendoos bracht vierwielaandrijving naar Volvo. Destijds werd deze versie aangedreven door een 2.5-turbobenzinemotor van 193 pk en een manuele vijfversnellingsbak. Iets meer dan 20 jaar later organiseert de Zweedse autobouwer vandaag een winterse test op grote schaal om het potentieel aan te tonen van de vierwielaandrijving in zijn huidige gamma. We vinden er zowel mechanische als elektrische oplossingen. Voor Volvo is dit een mooie gelegenheid om een overzicht te maken van 20 jaar evolutie van zijn vierwielaandrijving.

AWD by wire

De eerste vaststelling van Volvo: mechanische systemen worden steeds minder plaatsrovend en zwaar, terwijl ze tegelijk ook altijd maar efficiënter worden. “Sinds de lancering van de Active On Demand-technologie kunnen al onze vierwielaangedreven modellen onmiddellijk koppel naar de achterwielen sturen wanneer dat nodig is. Het reële overgebrachte koppel wordt beheerst om permanent goede eigenschappen te kunnen bieden op het vlak van handelbaarheid, stabiliteit en trekkracht,” verduidelijkt Volvo. Maar de meest opmerkelijke evolutie in het domein blijft uiteraard die van de vierwielaandrijving zonder mechanische verbinding tussen de assen. “Dankzij elektrificatie zal de soepelheid van de vierwielaandrijving vergroten, een evolutie waarvan de basis al zichtbaar is in de XC90 T8 Twin Engine, waar een elektromotor de wielen van de achteras aandrijft. Nu we vooruitgang boeken in zuiver elektrische voertuigen (…), ontdekken we nieuwe manieren om elke motor en elk wiel onafhankelijk te controleren,” zo voegen de Zweden nog toe. Afspraak over 20 jaar voor een nieuw overzicht?

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten